چکیده:
این مقاله با هدف امکان سنجی راه اندازی تلویزیون اینترنتی ژاپنی برونمرزی نگاشته شده است. برای این منظور ابتدا، 24 عامل اولیه از طریق مطالعه ادبیات پژوهش بهعنوان مهمترین عوامل موثر بر راه اندازی تلویزیون اینترنتی ژاپنی در برونمرزی صداوسیما مشخص و سپس با استفاده از تکنیک دلفی فازی بر مبنای نظرات 10 نفر از صاحب نظران و خبرگان حوزه رسانههای برونمرزی و کشور ژاپن، تعداد 11 عامل از میان 24 عامل اولیه بهعنوان مهمترین عوامل برای مطالعه امکانسنجی تلویزیون اینترنتی رادیو ژاپنی تعیین شد. در گام بعدی، کارشناسان به هر یک از عوامل مورد مطالعه بر اساس سطح آمادگی معاونت برونمرزی با استفاده از طیف لیکرت 5 تایی امتیاز داده اند و در نهایت برآیند نظرات ایشان بر روی نمودار عنکبوتی (نمودار رادار) مدل شده است. بنا بر نتایج بهدست آمده بیشترین سطح آمادگی کنونی معاونت برونمرزی مربوط به ایجاد کانال ارتباطی با مخاطبان بهمنظور جمعآوری نظرات ایشان، در دسترس بودن پلی لیست (فهرست) برنامهها برای عموم و استفاده از ویدیوها و تصاویر حرفه ای بوده و کمترین سطح آمادگی مربوط به گویندگان حرفه ای، مخاطبشناسی و توجه به نیازهای مخاطب در تولید برنامه ها است.