چکیده:
با توجه به فنآوری جهان امروز، دسترسی نامحدود کاربران زبان خارجه به مطالب مختلف زبان و با در نظرداشتن جداییناپذیر بودن زبان و فرهنگ در یادگیری زبان خارجه، این تحقیق تلاش میکند تا مقاومت دانشجویان رشته آموزش و ادبیات انگلیسی را در زمان یادگیری زبان در مقطع کارشناسی از سال اول به سالهای آخر بسنجد. این سنجش مربوط به جنبه های ناسازگار فرهنگ غرب است که در منابع برخط و غیربرخط قرار دارد. به همین منظور پرسشنامۀ مقاومت فرهنگی با سیزده گویه، در میان 31 دانشجوی رشتۀ ادبیات انگلیسی و 25 دانشجوی آموزش زبان انگلیسی توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t همبسته، آزمون ویلکاکسون رتبه علامت دار و تحلیل کوواریانس نشان داد که در میزان مقاومت فرهنگی نسبت به منابع آموزشی در میان دانشجویان ادبیات و آموزش زبان انگلیسی از سال اول به آخر تفاوت معناداری وجود ندارد. یافتههای این پژوهش به طراحان منابع آموزشی، مدرسان و فراگیران زبان خارجه درک بهتری از تأثیرات احتمالی فرهنگ غرب در فرآیند یادگیری زبان خارجه ارائه میدهد.
Due to the IT of today's world, the unrestricted access of foreign language users to the various contents of language, and that language and culture are two integral components of the process of foreign language learning, this research seeks to assess the cultural resistance of the students majoring in English language teaching and literature toward the incompatible aspects of Western culture included in online and offline resources from the first year to the last year of their B.A. To this end, 31 students majoring in English literature and 25 students majoring in English language teaching took a thirteen-item cultural resistance questionnaire in which each item contained five options ranging from the highest level of cultural resistance to the lowest level of cultural resistance toward the incompatible aspects of Western culture. After analyzing the data by Paired-Samples T-Test, Wilcoxon Signed-Rank Test, and ANCOVA, this study showed that there was no significant difference in terms of the level of cultural resistance toward educational resources among English language teaching and English literature students from the first year to the third/fourth year of their learning. The findings of this study provide material developers, professors and teachers, and foreign language learners with a better understanding of the potential impacts of Western culture on the foreign language learning process.
خلاصه ماشینی:
مقاومت فرهنگی دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی نسبت به ابعاد ناسازگار فرهنگ غربی موجود در منابع انگلیسی مجتبی مقصودی1، سیدحسن طالبی2* و علی امجدی3 Cultural Resistance of Iranian EFL Students toward the Incompatible Aspects of Western Culture Reflected in English Materials Mojtaba Maghsoudi1, Seyedhassan Talebi 2* and Ali Amjadi3 تاریخ دریافت: 14/09/1398 چکيده با توجه به فنآوری جهان امروز، دسترسی نامحدود کاربران زبان خارجه به مطالب مختلف زبان و با در نظرداشتن جداییناپذیر بودن زبان و فرهنگ در یادگیری زبان خارجه، این تحقیق تلاش میکند تا مقاومت دانشجویان رشته آموزش و ادبیات انگلیسی را در زمان یادگیری زبان در مقطع کارشناسی از سال اول به سالهای آخر بسنجد.
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t همبسته، آزمون ویلکاکسون رتبه علامت دار و تحلیل کوواریانس نشان داد که در میزان مقاومت فرهنگی نسبت به منابع آموزشی در میان دانشجویان ادبیات و آموزش زبان انگلیسی از سال اول به آخر تفاوت معناداری وجود ندارد.
واژههای کلیدی: زبان، فرهنگ، یادگیری زبان خارجه، مقاومت فرهنگی، منابع آموزشی تاریخ پذیرش: 12/08/1399 Abstract Due to the IT of today's world, the unrestricted access of foreign language users to the various contents of language, and that language and culture are two integral components of the process of foreign language learning, this research seeks to assess the cultural resistance of the students majoring in English language teaching and literature toward the incompatible aspects of Western culture included in online and offline resources from the first year to the last year of their B.