چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل و موانع موثر بر پذیرش سامانه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری (سیماپ) توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز میباشد. روش شناسی: در مطالعهی توصیفی-پیمایشی حاضر، نمونهی آماری شامل 260 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز بود که به صورت طبقهای تصادفی انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد و در نهایت 174 پرسشنامه (67 درصد) تکمیل و عودت داده شد. داده-های به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار استنباطی (تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس، t و کلموگروف–اسمیرونوف) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در پژوهش حاضر پنج بازدارنده شناختی، تجهیزاتی، آموزشی، دسترسی و پیگیری پذیرش سامانه سیماپ توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز شناسایی شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد بین درک بازدارندههای شناختی، تجهیزاتی، آموزشی، دسترسی و آهنگ پذیرش آنها رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز تمایل دارند از سامانه سیماپ استفاده نمایند هر چند در این بین بازدارندههایی هم وجود دارد که میتواند استفاده از این سامانه را تحت تاثیر قرار دهد با برطرف شدن این بازدارندهها میتوان امیدوار بود که اکثریت اعضای هیأت علمی این سامانه را پذیرش و استفاده نمایند.
Purpose: The aim of this study was to identify barriers of adoption of Research and Technology Information System SIMAP by Tabriz University faculty members. Methods: This applied descriptive survey was carried out on 260 individuals of Faculty Members that were randomly selected and questionnaire was distributed among them, Finally, 174 questionnaires (67%) were completed and returned. Data analysis was performed by using T-test, ANOVA, Pearson correlation and Kolmogorov-Smirnov and through Factor analysis. Findings: The finding showed five major barriers of SIMAP acceptance among faculty members (Cognitive, Equipment, Education, Accessibility, and follow up). Also, there is the significant correlation between Adoption rate and Cognitive, Equipment, Education, and Accessibility barriers. Conclusion: According to these findings, it seems that faculty members of the University of Tabriz are trying to use the SIMAP, although there are some barriers that could affect the use of this system. With the removal of these barriers, it would be hoped that the majority of faculty members would accept and use the system.