چکیده:
مقالة حاضر آثار روابط سیاسی مالکیت - مدیریت و تلاش نظارتی حسابرسان را طبق انگیزة شهرت بر هزینههای نمایندگی ناشی از تضاد منافع بررسی کرده است. در این پژوهش از عکس نسبت کارایی داراییها بهعنوان شاخص هزینههای نمایندگی استفاده شده است. همچنین وجود ارتباطات دولتی در سطح ساختار مالکیت و ساختار هیئت مدیران شرکتها ملاک ارزیابی روابط سیاسی در نظر گرفته شده است. دادههای پژوهش 1038 مشاهدة شرکت - سال است که مشتمل بر 173 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورة زمانی ۶ساله از 1391 تا 1396 است. تحلیلهای آماری پژوهش با استفاده از الگوهای رگرسیون چندمتغیره طبق دادههای ترکیبی با اثرات ثابت و روش کمینة مربعات تعمیمیافته انجام شده است. طبق یافتهها شواهد نشان دادند روابط سیاسی تأثیر معنیدار مثبتی بر هزینههای نمایندگی دارد؛ اما شهرت و رتبة کیفی حسابرس تأثیر معنیدار منفی بر هزینههای نمایندگی دارد. تعامل روابط سیاسی و شهرت حسابرس نیز بر هزینههای نمایندگی تأثیر معنیدار منفی دارد. بهطورکلی با توجه به تضاد منافع بین مدیران و گروههای بهرهور و وجود مشکلات نمایندگی، حسابرسان با تمرکز بر انگیزة شهرت از تأثیر کاهنده و مالکان - مدیران دارای روابط سیاسی با تمرکز بر انگیزة منافع سیاسی از تأثیر افزاینده بر هزینههای نمایندگی برخوردارند. نتایج پژوهش در شناسایی عوامل مؤثر بر هزینههای نمایندگی مفید است.
The main purpose of this research is analyzing the impact of political connections and auditor reputation on agency costs arise from interest conflict. Inverse criterion of asset efficiency is used as an index of agency costs. Also, governmental affiliation in either ownership structure or board structure is considered as a proxy of political connections. Research data consist of 1038 firm-year observations. Target sample includes 173 firms listed in Tehran Securities & Exchange over 6 years period during March 2013 to March 2018. Statistical analysis and research hypotheses investigated through multivariate regression models using panel data with fixed effect and generalized least squares method. According to the results of this research, political connection has meaningful and positive impact on agency costs. But, auditor reputation as one of the audit quality measures has meaningful and negative impact on agency costs. In addition, evidence showed that interaction between political connection and auditor reputation has meaningful and negative impact on agency costs. As a whole, because of the interest conflict between managers and stakeholders and so existence of agency problems, auditors by focusing on the reputation incentives have effective role in reduction the agency costs; but, political connected owners-managers by focusing on the political incentives have effective role in enhancement the agency costs. So, result of this research is useful to determine the effective factors on agency costs.