چکیده:
هدف از این پژوهش تحلیل نگرش دو گروه میانسالان شاغل و جوانان شاغل شهر تهران به پول میباشد. اینکه انسانها در مورد پول چگونه میاندیشند، موضوع بحث برانگیز و پراهمیتی در حوزه معنی اجتماعی پول است. مطالعه نگرش جوانان و میانسالان به پول، میتواند نوع رفتار پولی آنها را در جامعه نشان دهد. در پژوهش حاضر با بهرهگیری از نظریههای زیمل، زلیزر و دیگر جامعه شناسان، به تحلیل جامعه شناختی نگرش به پول پرداخته شده است. در این پژوهش از روش کیفی- کمی کیو، استفاده شده است. با 15جوان و 15میانسال شهر تهران مصاحبههای نیمه ساختار یافته به عمل آمد، با روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و سپس 4 بعد ارتباطی، جنسیتی، فرهنگی-اجتماعی و روانشناختی استخراج شد. تعداد 41 عبارت شکل دهنده فضای گفتمان این پژوهش هستند. به منظور مرتب سازی عبارات نمونه کیو، 30 نفر از جوانان شاغل و 30 نفر از میانسالان شاغل شهر تهران به روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند، انتخاب شدند. سپس در بخش کمی با روش تحلیل عاملی Q در نرم افزار spss، ذهنیت افراد هر گروه مورد شناسایی، تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش، چهار ذهنیت از جوانان و سه ذهنیت از میانسالان شهر تهران را نشان میدهد. با بررسی و مقایسه ابعاد ذکر شده، نگرش جوانان به پول در بعد جنسیتی با نگرش میانسالان متفاوت است و بدین ترتیب تفاوت و شکاف نسلی در این حوزه وجود دارد که ناشی از اقتضائات سنی، تفاوت فکری و فرهنگی میباشد. فرهنگ سازی، آموزش، و رسانهها باعث شدهاند تا در بعد جنسیتی جوانان دیدگاه متفاوتی نسبت به میانسالان داشته باشد. در دیگر ابعاد پژوهش توافق نسلی وجود دارد.
The purpose of this study was to analyze and evaluate the attitude of middle aged working and young working groups toward money. How people think about money is a contentious issue in the social sense of money. Studying the attitudes of young people and middle-aged people towards money can reveal the type of monetary behavior in society. In the present study, using the theories of Simmel, Zellizer, and other sociologists, the sociological analysis of money attitude has been analyzed. In this study, Qualitative Combined Method was used. Semi-structured interviews were conducted with 15 young and 15 middle-aged people in Tehran, were analyzed by theme analysis method and then four communications, gender, socio-cultural and psychological dimensions were extracted. A total of 41 phrases, out of 103 words extracted from interviews, theoretical foundations, and research backgrounds, form the discourse of this research discourse. For the purpose of sorting Q-sample expressions, 30 employed youth and 30 middle-aged working people in Tehran were selected by non-probability purposive sampling. Then, in quantitative part, the factor analysis of Q in SPSS software was used to identify, analyze and evaluate the mentality of individuals in each group. The results of this study show four mentalities of youth and three mentalities of middle-aged people in Tehran. By examining and comparing the aforementioned dimensions, the attitude of youth towards money in the gender dimension is different from that of middle-aged, and thus there is a generation gap in this area due to age, intellectual and cultural differences. Culture, education, and the media have given young people a different perspective on middle-aged gender. In other dimensions of research there is generational agreement.
خلاصه ماشینی:
با بررسي و مقايسه ابعاد ذکر شده ، نگرش جوانان به پول در بعد جنسيتي با نگرش ميانسالان متفاوت است و بدين ترتيب تفاوت و شکاف نسلي در اين حوزه وجود دارد که ناشي از اقتضائات سني ، تفاوت فکري و فرهنگي مي باشد.
جدول (۲): عبارات نمونه کيو (فضاي گفتمان ) (به تصویر صفحه رجوع شود) تحليل جامعه شناختي نگرش جيانان و ميانسالان شهر تهران به پيل ؛ سال ٨٩٣١ 917 (به تصویر صفحه رجوع شود) در اين مقاله براي بررسي روايي پژوهش از روش روايي صوري استفاده شده است .
جدول (۴): بعد ارتباطي مفاهيم بعد جدايي زن و شوهر به خاطر پول داشتن پول حق انتخاب بيشتر در روابط اختلافات زن و شوهر سر پول نقش پول در کيفيت رابطه با خانواده ارتباطي نقش پول در ازدواج نقش پول در کيفيت رابطه با دوستان خيانت مرد و زن به خاطر پول جدول (۵): بعد جنسيتي مفاهيم بعد برابري ارزش پول زن و مرد توانايي يکسان زنان و مردان در پول درآوردن وظيفه مردان در تامين مخارج خانه جنسيتي تابع همسران بودن زنان غير شاغل قدرتمندتر بودن پول مردها وابستگي اعتبار زن به پول شوهر تحليل جامعه شناختي نگرش جيانان و ميانسالان شهر تهران به پيل ؛ سال ٨٩٣١ 919 جدول (۶): بعد فرهنگي - اجتماعي مفاهيم بعد پول و شرافت پول عامل پيشرفت احترام به افراد پولدار صرف پول به خاطر آبرو اوقات فراغت بهتر با پول فرهنگي - اجتماعي پاداش پولي بهتر از ديگر پاداش ها ارزشمند بودن پول زحمت کشيده ابراز علاقه و دوستي با پول چشم و هم چشمي به خاطر پول پول و ابراز عشق و علاقه پول و گسترش فساد اخلاقي و انحراف و فحشا جدول (۷): بعد روانشناختي مفاهيم بعد پول داشتن و احساس آرامش پول داشتن و احساس خوشبختي حس حسادت به پولداران داشتن و نداشتن پول و اعتماد به نفس روانشناختي بي پولي و استرس و اضطراب کنترل ديگران با پول نداشتن پول و احساس افسردگي داشتن پول و احساس قدرت داشتن پول و احساس استقلال داشتن پول و احساس امنيت عبارات فضاي گفتمان از ميان مباني نظري ، مصاحبه ها و پيشينه تحقيق استخراج شده است .