چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، چگونگی کنترل، کاهش و علاج کینه توزی بهعنوان یک مانع جدی در راه صلح و اخلاق صلح محور بود. چرا که اگر سلامت را بهمثابه پلی برای صلح در نظر بگیریم، کینه توزی همچون یک بیماری است که مانع از تحقق آن میشود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی و روش آن، توصیفی ـ تحلیلی بوده و محور اصلی پژوهش، مفهومشناسی کینه توزی براساس آموزه های اسلامی و آراء اندیشمندان اخلاق اسلامی بود. جامعه این پژوهش تمامی مستندات مربوط به موضوع پژوهش در کتب و نوشته های اخلاقی و آراء اندیشمندان اخلاقی بود. در روش گردآوری داده ها، از روش اسنادی و بهمنظور تحلیل داده ها، از شیوه تحلیل مفهومی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که براساس تحلیل محتوای آموزه های اسلامی و آراء اندیشمندان اخلاق اسلامی، کینه توزی نوعی بیماری تلقی شده است. به همین دلیل در دو سطح فردی و اجتماعی، راهکارهایی برای پیشگیری، درمان و کاهش آن در جامعه شناسایی و استخراج شد. از مهمترین راهکارهای درمانی در بعد فردی میتوان به راهکارهای روانشناختی، مشاوره ای و روان درمانی، تقویت اعتقادات مذهبی و ایمان و اصلاح باورهای مذهبی، تربیت عاطفی افراد و پرورش و تقویت عشق و محبت، آگاهیبخشی و تشدید آگاهی و تقویت تفکر انتقادی اشاره کرد. راهکارهای درمانی در بعد اجتماعی نیز شامل تقویت روابط مبتنی بر محبت، نیکی، احترام و پذیرش دیگران، ترویج فرهنگ گفت وگو در جامعه و به رسمیت شناختن دیگران، شفافیت بخشی در جامعه و اصلاح ساختارهای اجتماعی معیوب است که منجر به خشم و نفرت و کینه توزی عمومی می شود.
If health is a bridge to peace, resentment is like a disease that prevents peace. Controlling, reducing, and curing resentment as a serious obstacle to peace and morality is one of the goals of this article. The present study is considered a qualitative study. In order to answer the research questions, documentary and library methods have been used in data collection and conceptual analysis method has been used in data analysis. The most important therapeutic strategies in the individual dimension are: psychological, counseling and psychotherapy strategies, strengthening religious beliefs and faith and correcting religious beliefs, emotional training of individuals and nurturing and strengthening love and affection, awareness. Participate and intensify awareness and strengthen critical thinking. Therapeutic strategies in the social dimension include: strengthening relationships based on love, kindness, respect and acceptance of others, promoting a culture of dialogue in society and recognizing others, transparency in society, reforming defective social structures that lead to anger.
خلاصه ماشینی:
راهکارهای درمانی در بعد اجتماعی نیز شامل تقویت روابط مبتنی بر محبت، نیکی، احترام و پذیرش دیگران، ترویج فرهنگ گفتوگو در جامعه و به رسمیت شناختن دیگران، شفافیتبخشی در جامعه و اصلاح ساختارهای اجتماعی معیوب است که منجر به خشم و نفرت و کینهتوزی عمومی میشود.
اگر حوزه اخلاق مربوط به صلح را بررسی کنیم، به اين نتيجه ميرسيم كه یکی از مهمترین مفاهیمی که در ارتباط معکوس با صلح قرار دارد و کمتر مورد توجه محققین و پژوهشگران قرار گرفته، مفهوم کینه و کینهتوزی است.
به همین دلیل مقاله حاضر در پی کنکاش مفهوم کینهتوزی است تا از این طریق علل و ریشهها و همچنین پیامدها و آثار و عواقب آن را در سطح فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار دهد.
صفات و رذایل اخلاقی ناشی از بیماردلی امراض و بیماریهای اخلاقی همچون خصومت، خشم و غضب، حسادت، مراء و جدال و خردهگیری از دیگران، توقعات نابهجا، به رخ کشیدن داشتهها و فضایل، سخنچینی و شوخیهای بیجا در آموزههای اسلامی و از منظر اندیشمندان اخلاق، ازجمله عوامل ایجاد کینه و کینهتوزی هستند.