چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلکننده اضطراب امتحان در تأثیر آموزش همشاگردی بر اهمالکاری تحصیلی: فایده اضطراب امتحان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 6۰ نفر به عنوان افراد اهمالکار تحصیلی انتخاب شدند و به صورت تصادفی، ۳۰ نفر در گروه آزمایشی (۱0 نفر گروه اضطراب امتحان بالا، ۱0 نفر گروه اضطراب امتحان متوسط و 10 نفر گروه اضطراب امتحان پایین) و 30 نفر در گروههای کنترل (۱0 نفر گروه اضطراب امتحان بالا، ۱0 نفر گروه اضطراب امتحان متوسط و 10 نفر گروه اضطراب امتحان پایین) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. روش تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه دارای سه زیرمجموعه شامل اضطراب امتحان بالا، متوسط و پایین) بود. دادهها با استفاده از آزمون آماری آنکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش همشاگردی دردانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و متوسط مؤثر بوده اما در دانشآموزان با اضطراب امتحان پایین تأثیری نداشت. همچنین نتایج نشان داد که متغیر اضطراب امتحان به طور معناداری تأثیر آموزش همشاگردی بر اهمالکاری تحصیلی را تعدیل میکند
خلاصه ماشینی:
درواقع ، اين افراد زماني که در انجام تکاليف تحصيلي خود با چالش هاي جديد مواجهه شوند، ترس از مطلوب واقع نشدن در آنها شکل ميگيرد، به همين دليل دچار اضطراب خواهند شد و براي رها شدن از اين وضعيت ، تکاليف درسي خود را به تأخير انداخته و اين امر موجب 1- anxiety 2- Hallion, Tolin& Diefenbach 3- test anxiety 4- Burton & Baxter 5- Owan, Bassey & Etuk 6- Knoll, Valentiner& Holzman 7- academic perfectionism 8- Chang & Lee تقويت منفي در آنها ميشود زيرا موقتاً از اضطراب دور ميمانند (بالکيز و اِردينس ١، ٢٠١٧).
براي مثال ، در پژوهشي، هلي، بلوک و کلي ١٠ (٢٠٢٠) نشان دادند که آموزش هم شاگردي موجب افرايش خودتنظيمي و انگيزه تحصيلي در 1- Balkis & Erdinç 2- Kurtovic, Vrdoljak& Idzanovic 3- Levine, Green-Demers, Werner & Milyavskaya 4- Vanstone & Hicks 5- Yaman 6- Peer tutoring 7- Vigotsky 8- The zone of proximal development 9- Brown, Curtis& Harris 10- Healy, Block& Kelly دانش آموزان شده و اهمال کاري را در آنها کاهش ميدهد.
نتايج آنکوا براي بررسي تأثير آموزش هم شاگردي بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با اضطراب امتحان بالا، متوسط و (به تصویر صفحه مراجعه شود.
با توجه به کاهش معنادار متغير اهمال کاري تحصيلي در گروه آزمايشي نسبت به گروه کنترل ، ميتوان اين گونه نتيجه گرفت که آموزش هم شاگردي تأثير مثبتي بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با اضطراب امتحان متوسط داشته است .
نتايج فرضيه دوم نيز نشان داد که اضطراب امتحان تأثير آموزش هم شاگردي بر اهمال کاري تحصيلي در دانش آموزان را تعديل ميکند.