چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون و دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی– تحلیلی می باشد. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم وفنون مازندران و اعضای هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 80 نفر بود و کل 80 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظورجمع آوری داده ها ازسه پرسشنامه فناوری اطلاعات (Bazargan, 2012)، عمکرد آموزشی و عملکرد پژوهشی(Aghatabar et al., 2020) به ترتیب با پایایی 86/.، 84/. و 82/. استفاده شد. روایی صوریومحتوایی به تائید متخصصان رسید. برای تحلیل دادهها ازآمارهای توصیفی، آزمونهای تحلیل رگرسیون و تی در نرم افزارSPSS 22 استفاده شد. نتایج نشان داد میزان استفاده از فناوری اطلاعات در هر دو دانشگاه در حد متوسط است. عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی در هر دو دانشگاه در حد مطلوب قرار دارد. عملکرد پژوهشی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حد نسبتا مطلوب و در دانشگاه علوم وفنون مازندران در حد کمتر مطلوب قرار دارد. از میان مولفه های فناوری اطلاعات تنها مولفه میزان استفاده از اینترنت پیش بینی کننده عملکرد اموزشی اعضای هیئت علمی است.
خلاصه ماشینی:
درپژوهش هاي متعددي در برخي از دانشگاه هاي داخل و خارج ، ميزان استفاده و نگرش استادان نسبت به فاوا بررسي شده و نتايج متفاوتي اعلام شده است اما با توجه به بررسي هاي به عمل آمده هيچ کدام از پژوهش ها به طور مقايسه اي نبوده است لذا براي نمونه به چند مورد از اين مطالعات اشاره مي شود: پژوهشي تحت عنوان رابطۀ ميزان استفاده از فن آوري اطلاعات با عملکرد آموزشي اعضاي هيأت علمي در دانشکدٔە روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران انجام شد و نتايج نشان داد اعضاي هيأت علمي به ميزان متوسط از فن آوري اطلاعات استفاده ميکنند و عملکرد آموزشي آنان در سطح مطلوب قرار دارد و ميان گروه هاي آموزشي از نظر ميزان استفاده فن آوري اطلاعات تفاوت معناداري مشاهده نشد.
تحقيقات نشان دادند رابطه معناداري بين ميزان استفاده از فن آوري اطلاعات وعملکرد آموزشي اعضاي هيأت علمي وجود دارد ( Adedokun-Shittu ;٢٠١٥ ,.
نتايج حاصل از پرسش سوم درخصوص اين که آيا براساس ميزان استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات اعضاي هيأت علمي مي توان عملکرد آموزشي و پژوهشي آنان را پيش بيني کرد در جدول ٤ نشان داده شده است .
هم چنين بين استفاده از کامپيوتر بر اساس مرتبه علمي اعضاي هيأت علمي تفاوت معناداري وجود دارد و در ساير مؤلفه هاي استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات از اين متغيير تفاوت معناداري مشاهده نشده است .
The Relationship Between Use of Information Technology and Communication with Educational and Research Performance of Faculty Members of Ferdowsi University of Mashhad 2008- 2009.