چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک زندگی بر سلامت عمومی و هوش هیجانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی و راهنمایی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 1394 بودند. کل جامعه مورد بررسی بر اساس آمار آموزش و پرورش شهرستان ساوه در سال 1394، 8759 دانش آموز در مدارس ابتدایی و راهنمایی بودند . در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و با توجه به جامعه ی آماری این پژوهش بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه 368 نفر (207 دانش آموز مقطع ابتدایی و 161 دانش آموز مقطع راهنمایی) انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسش نامه هوش هیجانی برادبری-گریوز بودند. متناسب با سطح سنجش داده ها و مفروضات آماری، از رگرسیون خطی چندگانه جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است.
یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد عوامل کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماری ها، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی و سلامت محیطی با سلامت عمومی رابطه ی معنادار دارند (P). همچنین نتایج تحلیل داده ها نشان داد عوامل سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و مواد مخدر و پیشگیری از حوادث با هوش هیجانی رابطه ی معنادار دارند (P).
نتیجه گیری: به عنوان نتیجه گیری این پژوهش می توان گفت بدون شک سبک زندگی و انتخاب نوع زندگی در یک خانواده تاثیرات مهمی بر روی هوش هیجانی دانش آموزان دارد و این تاثیرات در بلند مدت نیز باقی خواهد ماند.
Aim: The Aim of the present study was to investigate the effect of lifestyle on general health and emotional intelligence. The research method is descriptive-correlational.
Instruments & Method: The statistical population of the present study was all male and female primary and secondary school students in Saveh in the 2015 academic year. According to the education statistics of Saveh city in 2015, 8759 students were in primary and secondary schools. In this study, stratified random sampling method was used and according to the statistical population of this study, 368 samples (207 elementary school students and 161 middle school students) were selected based on Cochranchr('39')s formula. The instruments used in this study were the Lifestyle Questionnaire (LSQ), the General Health Questionnaire (GHQ), and the Bradbury-Graves Emotional Intelligence Questionnaire. Depending on the level of data measurement and statistical assumptions, multiple linear regression has been used to test the hypotheses.
Findings: The results of statistical analysis showed that weight control and nutrition factors, disease prevention, spiritual health, social health and environmental health have a significant relationship with general health (P
Conclusion: As a result of this research, it can be said that there is no doubt that lifestyle and lifestyle choices in a family have important effects on studentschr('39') emotional intelligence, and these effects will remain in the long run.