چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی قدردانی با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی با میانجیگری ابعاد حمایت اجتماعی (اساتید، والدین و همکلاسیها) در دانشجویان دانشگاه پیام نور بود.
روش: جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز در سال تحصیلی 1396 میباشد. از این جامعه تعداد 312 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس اتتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته قدردانی سواری (1396)، حمایت اجتماعی والدین، اساتید و همکلاسیها سواری (1396)، رضایت از زندگی داینر، امون، لارسن و گریفین (1985) و معدل تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل مسیر انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد، قدردانی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی والدین، اساتید، همکلاسیها و حمایت اجتماعی همکلاسیها بر عملکرد تحصیلی و حمایت اجتماعی والدین و اساتید بر رضایت از زندگی معنیدار است. از دو فرضیه غیر مستقیم چندگانه، فرضیه رابطه غیر مستقیم قدردانی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری حمایت اجتماعی والدین و اساتید معنیدار شد.
نتیجه گیری: از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، برای تقویت عملکرد تحصیلی، رضایت از زندگی، جلب حمایت اجتماعی والدین، اساتید و همکلاسیها بایستی مسأله قدردانی از دیگران را جدّی گرفت و برای تحقق آن نزد دیگران تلاش کرد. از طرفی و با توجه به اینکه حمایت اجتماعی همکلاسیها در عملکرد تحصیلی اثر گذار بوده، لذا برای تحقق رضایت از زندگی توجه به حمایت اجتماعی والدین و اساتید بسیار ضروری است.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the causal relationship of appreciation with academic performance and life satisfaction by mediating social support dimensions (teachers, parents and classmates) among students of Payame Noor University. Method: The statistical population of this research includes all male and female students of Payame Noor University of Ahwaz in the academic year 1396. From this community, 312 people were selected by random sampling method. To collect data, gratitude questionnaire by sevari(1396), social support of parents, teachers and classmates by sevari (1396), life satisfaction of Diner, Amoun, Larsen and Griffin (1985) and grade gained were used. Data analysis was done by path analysis. Results: The results showed that appreciation of academic performance, life satisfaction, social support of parents, teachers, classmates and social support of class members on educational performance and social support of parents and teachers on life satisfaction is significant. From the two indirect hypotheses, the hypothesis of indirect relation was appreciated with academic performance by mediating social support of parents and professors. Conclusion: It can be deduced from this study that in order to strengthen academic performance, life satisfaction, social support of parents, faculty members and classmates, the issue of appreciation of others should be taken seriously and tried to achieve it to others. On the other hand, and given that social support of class members has affected educational performance, it is very important to pay attention to social support of parents and teachers for the satisfaction of life.
خلاصه ماشینی:
نقش قدرداني در عملکرد تحصيلي و رضايت از زندگي با ميانجيگري حمايت اجتماعي والدين ، اساتيد و همکلاسيها تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٦/٠٥/٠٤ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/٠٣/٠٤ *1 کريم سواري 2 فاطمه فرزادي چکيده مقدمه : هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه علي قـدرداني بـا عملکـرد تحصـيلي و رضـايت از زندگي با ميانجيگري ابعاد حمايت اجتماعي (اسـاتيد، والـدين و همکلاسـيهـا) در دانشـجويان دانشگاه پيام نور بود.
To collect data, gratitude questionnaire by sevari(1396), social support of parents, teachers, and classmates by sevari (1396), life satisfaction of Diner, Amoun, Larsen, and Griffin (1985) and grade gained were used.
Ph. D Student at Department of Psychology, Shahid Chamran University مقدمه در متون روان شناسي، قدرداني به عنوان مهـم تـرين عامـل شخصـيت انسـان و زنـدگي اجتمـاعي (ايمونس و مک کالاف ١، ٢٠٠٣؛ گالوپ ٢، ١٩٩٨) و يکي از ساختارهاي مرکزي و مثبت روان شناسي به شمار ميرود (ايمونس و کرامپلر٣، ٢٠٠٠) که بنا به نظر برخي از صاحبنظران نياز به بررسيهـاي بيشتري دارد (آکاماتسو٤، ٢٠١٠؛ چان ٥، ٢٠١٠).
Krause, Bruce, Hayward, & Woolever 9.
Lambert, Fincham, Stillman, & Dean 13.
Watkins, Woodward, Stone, & Kolts 14.
Sun, Jiang, Chu, & Qian 9.
Ahmed, Minnaert, van der Werf, & Kuyper 12.
رابطه بين قدرداني با رضايت از زندگي با ميانجيگري حمايت اساتيد، والدين و همکلاسيها مثبت است .
رابطه بين قدرداني با عملکرد تحصيلي با ميانجيگري حمايت والدين مثبت است .
E-Journal of Personality and Social Psychology, 84, 377–389 Emmons, R.
The relationships among gratitude, self- esteem, social support and life satisfaction among undergraduate students.