چکیده:
مقدمه: هدف این پژوهش پیشبینی خودکارآمدی بر اساس تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی زنان بود. خودکارآمدی، اعتماد شخص به توانایی خود در مقابله با شرایط دشوار است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف و نحوۀ جمعآوری دادهها از نوع همبستگی است. به همین منظور از میان معلمان زن شهر کهریزک 124 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی، خود تابآوری، رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی و نقش جنسیتی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که متغیرهای تابآوری، طرحوارههای جنسیتی با خودکارآمدی رابطۀ مثبت و معنادار دارند، و متغیر رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی با خودکارآمدی رابطه منفی و معنادار دارد. متغیرهای تابآوری، رویدادهای تبعیض آمیز جنسیتی در طول زندگی و طرحواره نقش جنسیتی مردانه درمجموع قادر به پیشبینی 31 درصد از واریانس خودکارآمدی بودند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشانگر اهمیت متغیرهای تابآوری، تبعیض جنسیتی ادراک شده و طرحوارههای نقش جنسیتی در تبیین خودکارآمدی زنان معلم است. بنابراین طرحریزی مطالعات بیشتر جهت ارتقای خودکارآمدی زنان معلم، با توجه به نقش خطیر آنان در پرورش دانش آموزان، توصیه میشود.
Introduction: The purpose of this study was to predict self-efficacy based on resiliency, perceived gender discrimination and gender role schemas of women. Self-efficacy is a person's confidence in his ability to cope with difficult situations. Method:The present study in term of purpose and data collection is a correlation study. For this purpose, 124 female teachers from Kahrizak city were selected by cluster sampling. Participants responded to general self-efficacy, self-resiliency, gender discrimination events and gender role questionnaires. For data analysis, Pearson correlation coefficient and step-by-step multiple regression were used. Results:The results showed that the resiliency, gender schemas and self-efficacy have a positive and significant relationship, and the gender discrimination events has a negative and significant relationship with self-efficacy. Resiliency, gender discrimination events throughout life, and male gender role schemas could predict 31% of self-efficacy variance. Conclusion:The present study indicates the importance of resiliency, perceived gender discrimination and gender role schemas in explaining teacher self-efficacy. Therefore, planning further studies to promote the self-efficacy of female teachers is recommended, given their critical role in nurturing students.
خلاصه ماشینی:
Participants responded to general self-efficacy (Sherer & et al, 1982), resiliency (Klahnn ,1996), Schedule of Sexist Events (Klonoff, & Landrine, 1995) and sex role inventory (bem, 1981).
Resiliency, gender discrimination events throughout life, and male gender role schemas could predict 31% of self-efficacy variance.
Conclusion:The present study indicates the importance of resiliency, perceived gender discrimination and gender role schemas in explaining teacher self-efficacy.
Keywords: self-efficacy, gender discrimination events, gender role schemas, resiliency 1.
با توجه به آنچه بيان شد هدف اصلي اين پژوهش پيش بيني خودکارآمدي بر اساس تاب آوري، تبعيض جنسيتي ادراک شده و طرحواره هاي نقش جنسيتي زنان معلم است .
نتايج آزمون رگرسيون چندگانه به شيوه گام به گام براي پيش بيني متغير خودکارآمدي براساس تاب آوري، طرحواره هاي نقش جنسيتي و رويدادهاي تبعيض آميزجنسيتي گام متغير پيش بين ضريب b Beta t Sig R R2 F Sig ١ تاب آوري 0.
در گام سوم تحليل مؤلفه مردانگي طرحواره هاي نقش جنسيتي به عنوان سومين متغير پيش بين قوي پس از متغيرهاي تاب آوري و رويدادهاي تبعيض آميز جنسيتي در طول زندگي وارد معادله پيش بينـي خودکارآمدي گرديد (١٨٣١١=F، (١٢٠٣)df، ٠٠٠٠=p ).
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به منظور بررسي اين فرضيه که متغيرهاي تاب آوري، تبعيض جنسيتي ادراک شـده و طرحواره هاي نقش جنسيتي قادر به پيش بيني خودکارآمدي هسـتند، اجـرا گرديـد.
Psychological Resilience and Positivity as Predictors of Self-Efficacy.
Sex-Role Orientation, Coping Strategies, and Self-Efficacy of Women in Traditional and Nontraditional Occupations Psychology of Women Quarterly 13(3):307-324 · Lu, L.