چکیده:
زمینه و هدف: یکی از راههای پی بردن به حقیقت اشیاء و پدیدهها، «طرح سؤال» است و انسان براى برطرف کردن شک خود از آن سؤال میکند ولیکن این خلأ چندین ساله در حوزه آموزشهای نظامی سبب گردیده است تا فراگیران پاسخی برای سؤالات خود پیدا نکنند. پژوهش حاضر با هدف نگرش تحلیلی چرایی سلسلهمراتب و اطاعتپذیری در آموزشهای نظامی انجام شده است.
روش: روش پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری مورد نظر شامل تعداد 16 نفر از نخبگان و پیشکسوتان نیروهای مسلح بوده که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب گردیدند. جمعآوری دادههای تحقیق با استفاده از مصاحبه ساختاریافته شامل تعداد 17 سؤال در مورد چرایی سلسلهمراتب و اطاعتپذیری انجام شده است.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش و پس از تحلیل مصاحبهها و بهرهگیری از منابع و متون مختلف، در قالب محتوای کلیدی و گزارههای اصلی، چرایی هریک از این آموزشها به طور مفصل تبیین گردید فلسفه و چرایی سلسلهمراتب و اطاعتپذیری در آموزشهای نظامی در دوازده طبقه شامل: هماهنگی با موازین اسلامی، سلوک مادون و مافوق، تمرین شایستگی، مسیر اجرایی فرمانها و دستورات، حفظ توان و کارایی یگان، امکان نظارت فرماندهان، تمایز بین جایگاه و مسئولیت افراد، زمینه نظم خواهی و نظمپذیری، نظام پاسخگویی و انجام وظیفه، محور قدرت و تکیهگاه نیروها و بسترساز رشد و تعالی نیروها قابل دستهبندی است.
نتیجهگیری: اطلاع از چرایی آموزشهای نظامی نه تنها به مبنا بودن و اصالت آنها لطمهای وارد نمیکند بلکه تبیین آنها امکانی را فراهم میسازد تا باورپذیری به این آموزشها به عنوان تجارب چندین هزارساله بشری برای دانشجویان و فراگیران محقق شود. علاوه براین نتایج حاصله دربردارنده دستاوردهای نظری و کاربردی در حوزه تربیت و آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
Background and objectives: One way to find out the truth of objects and phenomena is to "ask questions" and people ask questions to resolve their doubts, but this gap in the field of military training for several years has caused learners not to find answers to their questions. The present study was conducted with the aim of an analytical approach to the reasons for hierarchy and obedience in military training.
Methodology: The research method is descriptive-analytical and it is of a qualitative content analysis type. The statistical population included 16 elites and veterans of the Armed Forces who were selected by snowball sampling method. Research data were collected using structured interviews including 17 questions on the reasons for hierarchy and obedience.
Findings: Based on the research findings and after analyzing the interviews and using different sources and texts, in the form of key content and main propositions, the reasons for each of these trainings was explained in detail. The philosophy and reasons for hierarchy and obedience in military trainings can be categorized in twelve classes, including coordination with Islamic standards, inferior and superior behavior, competency training, executive direction of commands and orders, maintaining the power and efficiency of the unit, the possibility of commanders' supervision, distinguishing the position and responsibility of individuals, the field of orderliness and order expectancy, accountability system and doing the duties, power axis and the fulcrum of forces and the bedrock of the growth and excellence of forces.
Results: Knowing the reasons for military training not only does not damage its basis and authenticity, but explaining it makes it possible for students and learners to believe in it as a millennial human experience. In addition, the results include theoretical and practical achievements in the field of training and education of the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran.
خلاصه ماشینی:
نگرشي تحليلي به چرايي سلسله مراتب و اطاعت پذيري در آموزش هاي نظامي 2 صادق رضايي ١، روح اله کريمي خويگاني تاريخ دريافت :٩٩/٠٥/١٤ تاريخ پذيرش :٩٩/٠٨/٢٥ چکيده زمينه و هدف : يکي از راه هاي پي بردن به حقيقت اشياء و پديده ها، «طرح سؤال » است و انسـان بـراي بـرطـرف کردن شک خود از آن سؤال مي کند وليکن اين خلأ چندين ساله در حـوزه آمـوزش هـاي نظـامي سـبب گرديـده است تـا فراگيـران پاسـخي بـراي سـؤالات خـود پيـدا نکننـد.
يافته ها: بر اساس يافته هاي پژوهش و پس از تحليل مصاحبه ها و بهـره گيـري از منـابع و متـون مختلـف ، در قالـب محتواي کليدي و گزاره هاي اصلي ، چرايي هريک از اين آموزش ها به طور مفصل تبيين گرديـد فلسـفه و چرايـي سلسله مراتب و اطاعت پذيري در آموزش هاي نظامي در دوازده طبقه شامل : هماهنگي با موازين اسـلامي، سـلوک مادون و مافوق ، تمرين شايستگي، مسير اجرايي فرمان ها و دستورات ، حفظ توان و کارايي يگـان ، امکـان نظـارت فرماندهان ، تمايز بين جايگاه و مسئوليت افراد، زمينه نظم خواهي و نظم پذيري، نظـام پاسـخگويي و انجـام وظيفـه ، محور قدرت و تکيه گاه نيروها و بسترساز رشد و تعالي نيروها قابل دسته بندي است .
شما بايد براي خدا مراتب و سلسله مراتـب را حفـظ کنيـد؛ و اگـر بنا باشد هـر کسـي خـودش رأي بدهـد و علـي حـده عمـل بکنـد، آن وقـت اسـت کـه معنويات و موفقيت هاي عادي هم از بين مي رود؛ و شما مي دانيد با آنکه پيغمبر اکرم در مسجد مي نشست و کسي که وارد مي شد نمي دانسـت کـه کـدام يـک از آن هـا پيغمبـر است ، با اين حال ، همه مأمور اطاعت از او بودند.