چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررســی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی اســت. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه تحلیلی، شامل کتابهای درسی هدیههای آسمان دوره دوم ابتدایی در ســال تحصیلی 97-96 و ســند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال 1390 است که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش، نمونهگیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه تحلیل محتواست که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از مجموع 426 فراوانی مولفههای مرتبط با ساحتهای ششگانه تربیت در سند تحول بنیادین در کتاب هدیههای آسمان، ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی 216 واحد، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی 87 واحد، ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری 59 واحد، ساحت تربیت علمی و فناوری 47 واحد، ساحت تربیت زیستی و بدنی 13 واحد و ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای 4 واحد را به خود اختصاص دادهاند. همچنین کتاب پایه پنجم با 154 واحد، دارای بیشترین فراوانی است.
The aim of this study is to investigate the level of attention to the six components of
education, mentioned in the document of fundamental transformation of education,
in the books “heaven’s gift” (elementary second period). The research method is
descriptive and it is a kind of content analysis. The population includes the books
“heaven’s gift” (elementary second period, in the academic year 2017-2018) and the
document of fundamental transformation of education (2011) and no samples are
used because of the subject of study and the limitation of population. The tool of
collecting data is a content analysis checklist which its validity was confirmed by
experts’ judgment. The data were analyzed by the descriptive statistical indicators.
The results demonstrated that there are 426 frequencies related to six components of
education, mentioned in the document of fundamental transformation, in the books
“heaven’s gift” that 216 frequencies belong to the component of belief, worship, and
moral education; the component of social and political education, 87; the component
of aesthetic and artistic education, 59; the component of scientific and technological
education, 47; the component of biological and physical education, 13; and the
component of economic and professional education, 4. Moreover, the fifth grade book
has the most frequency with 154.
خلاصه ماشینی:
پرسش سوم پژوهش: میزان توجه به ساحت تربیتی زيستی و بدنی در محتوای کتابهاي درسی هدیههای آسمان دوره ابتدایی ايران چگونه است؟ جدول شماره 3- سیاهه فراوانی تحلیل محتوای کتاب درسی هدیههای آسمان براساس مؤلفههای ساحت تربیتی زيستی و بدنی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که دادههای آمده در جدول 3 نشان میدهد، در محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمان دورهی ابتدایی از میان مضامین مطرح شده در (متن، تصاویر و تمرینها)، 13 مورد به مؤلفههای تربیت زیستی و بدنی پرداخته شده است که از این تعداد، کتاب پایه پنجم با 8 واحد (53/61 درصد) دارای بیشترین فراوانی و کتاب پایه ششم با 2 واحد (38/15 درصد) دارای کمترین فراوانی در میزان توجه به مؤلفههای تربیت زیستی و بدنی هستند.
پرسش چهارم پژوهش: میزان توجه به ساحت تربیتی زيبايی شناختی و هنری در محتوای کتابهاي درسی هدیه های آسمان دورهی ابتدایی ايران چگونه است؟ جدول شماره 4- سیاهه فراوانی تحلیل محتوای کتاب درسی هدیههای آسمان براساس مؤلفههای ساحت زيبايی شناختی و هنری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که دادههای آمده در جدول 4 نشان میدهد، در محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمان دورهی ابتدایی از میان مضامین مطرح شده در (متن، تصاویر و تمرین ها)، 59 مورد به مؤلفههای زیبایی شناختی و هنری پرداخته شده است که از این تعداد، کتاب پایه چهارم با 22 واحد (28/37 درصد) دارای بیشترین فراوانی و کتاب پایه ششم با 17 واحد (81/28درصد) دارای کمترین فراوانی در میزان توجه به مؤلفههای تربیت زیبایی شناختی و هنری هستند.
نتیجهگیری هدف از انجام این مطالعه بررسي میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی هدیههای آسمان دوره ابتدایی (دوره دوم) است.