چکیده:
این پژوهش از نظر هدف و ماهیت در زمره تحقیقات کاربردی‑توسعهای است. در این پژوهش با توجه به هدف پژوهش از روش ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. در روش کیفی از تکنیک دلفی و از نظر روشهای کمی گردآوری دادهها، روش توصیفی از نوع پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری بخش کیفی را خبرگان دلفی که تعداد17 نفر انتخاب و تا مرحله اشباع نظری، مصاحبه ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمی شامل تمامی کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان (ستادی-اداری) در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 1503 نفر است که براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد274 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب و ابزار گردآوری دادههای این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج این پژوهش نشان داده است که دادههای این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر هم سو بودن سوالهای پژوهش با سازههای نظری است، همچنین فناوری اطلاعات، پاسخگویی، شایستگی، یکپارچگی، کار تیمی، سرعت و مدیریت دانش بر چابکی سازمانی کارکنان نقش دارند که در این میان متغیرهای فناوری اطلاعات، پاسخگویی، سرعت و کار تیمی بیشترین نقش و متغیرهای مدیریت دانش، یکپارچگی، انعطافپذیری و شایستگی کمترین نقش را در چابکیسازمانی کارکنان دارند.
The method of this applied and developmental research was mixed methods. Qualitative data was analyzed through content Delphi technique and quantitative data was analyzed through descriptive analysis and it was used of survey. Target community for qualitative study Delphi Experts 17people were selected who were interviwed according to the saturation principle.The statistical population of the quantitative section included all employees of educational offices of Sistan and Baluchestan province (staff – office) in the academic year of 97-98 (1503 persons) participants were sampled through stratified random sampling by Cochran formula and fill out the researchers' developed questionnaire.The results of this study showed that the data of this study fit the research structure and the theoretical underpinnings of the research, indicating that the research questions were consistent with the theoretical constructs, also information technology, accountability, Competency, Integrity, Teamwork, Speed, and Knowledge Management have an impact on organizational agility among which Information Technology, Accountability, Speed, and Teamwork variables are the most important and Knowledge Management variables, Integrity, Flexibility and Competence are the least important. Staff in organizational agility.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالبی که مطرح گردید، یکی از 1 Stadler 2 Benamati & Lederer 3 Schunk, & Mullen 4 Enterprise Resource Planning 5 Xu & Shen 6 Chou مشکلاتی که امروزه آموزش وپرورش با آن روبرو است بحث بروکراسی و کاغذبازی اداری است که این نیاز احساس میشود با توجه به تغییرات محیطی و پیشرفت علوم ، فنون و فناوری اطلاعات این سازمان باید چابک بوده به طوری که به تغییرات محیطی حساس بوده و از سرعت لازم برای انطباق با آن ها برخوردار باشد؛ یکی از راه های نوین پاسخگویی به عوامل تغییر و تحول آموزشی، چابکی است که چابکی تأثیر غیرقابل انکاری در موفقیت سازمان در محیط رقابتی و متلاطم امروز ایفا میکند (آقایی و آقایی، ١٣٩٣).
این عوامل عبارت بودند از سرعت ، پاسخگویی، انعطاف پذیری ، شایستگی، کار تیمی، فناوری اطلاعات ، یکپارچگی و ادغام و مدیریت دانش که در مدل مفهومی پژوهش (شکل ١) نشان داده شده است .
جدول (٧) اولویت بندی مؤلفه های چابکی سازمانی بر مبنای ماتریس اهمیت و عملکرد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بنابراین اولویت سازمان برای بهبود حوزه های کاری به ترتیب شامل مؤلفه های زیر است :کار تیمی ، مدیریت دانش ، انعطاف پذیری، یکپارچگی ، شایستگی بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر بر اساس تحلیل داده های گردآوری شده از خبرگان آموزش وپرورش ، انجام شده است .
- Youssuf, Y; Sarhadi, M Gunaskaran, A (1999): Agile Manufacturing:The drives, concepts and attributes; international journal of production economics; 62: 33-43.