چکیده:
در نگاه به هنر معاصر، نیاز به وضعیت تکینگی اثر و تاکید بر یکتابودگی، در فضای نقد و تحلیل اثر، یا حداقل در مهمترین اشکال و رویکردهای آن سیطره یافته و از نوعی سرگشتگی درونی نسبت به فهم خویشاوندی و ممانعت از توسعه قلمرو میانمتنی حکایت دارند. اما با ارجاع به فرایند میانمتنی میتوان نوعی طراحی را صورتبندی نمود که توامان خودآیین و دگرآیین و پیوندخورده است؛ میانمتنیت شکلگیریاش را مرهون اصطلاحی است که کریستوا برای هر نوع ارتباط میان متون بکاربست که محمل و مجالی برای دریافت و انتقال مفاهیم دنیای ذهنی مولف و مخاطب فراهم آورد و به پسزمینهای برای کنش، رخداد و حرکت پیدرپی از ذهنها به سوی هم (مولفان-مخاطبان) و از ذهن به عین (بازنمود اثر بهمثابه متن) بدل گردید.
در این پژوهش برآن بودهایم با بازشناخت فرایند میانمتنی، دریچهای بسوی شناخت و خوانش آثار باز کنیم. همچنین با تکیه بر نظریه کوچنده ادوارد سعید، از دریچه انتقادی به کاربست فرایند میانمتنیت بهمثابه شیوهای برای نقد هنر، در زمینه هنر معاصر ایران مینگریم. پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل میانمتنی به تبیین این دیدگاه میپردازد که هنر بهمثابه متن، فضا و عرصهای برای بازنمایش روابط متقابل و تعامل میان متون پسپشت و پیشروی آن است. در این فرایند، پیوند میان متون (آثار) امر واقع پیشین را دیگربار در پوششی از رمز قرار میدهد و همچنان که اثر تازه از نزدیک شدن و همانگونگی (تقلید) فاصله میگیرد، همراه با نفی صورت متعارف ابژهها و آثار پیشین، نوعی خویشاوندی و گرهخوردگی میان متون (آثار) را برجسته میکند.
With regard to contemporary art, we find that the desire for the singularity and uniqueness of the artworks and the emphasis on its originality has prevailed in the space of critique and analysis of the works (or at least in its most important forms and approaches), which indicates a kind of inner perplexity towards understanding kinship of the works and preventing the development of the intertextual domain. But by referring to the intertextual process, it is possible to formulate a design that is both autonomous, and heterogeneous. Intertextuality owes its formation to the term that Kristeva used for any kind of connection between texts, which provided the ground and opportunity for receiving and transmitting the concepts of the mental worlds (author and audiences) and created a background for the continuous action, event and movement of the minds towards each other, and too from the artist’s professional subconscious to the objects (to represent the work as a text).
In this research, we have tried to open a window to understanding and reading works by recognizing the intertextual process. Also, relying on Edward Saeed’s “traveling” theory, we have viewed the use of the intertextual process as a method for art criticism in the contemporary context of Iran from a critical perspective. This study is a qualitative research, which explains the view, that art as a text, is a space for the representation of the interrelationships and interactions between texts (past and even later texts). In this process, the connection between the texts (works) once again puts the former real work in a cover of mysteries and codes, and as the new work moves away from approaching and similarity (imitation) of other’s works, along with the negation of the conventional form of the objects and the previous works, it highlights a kind of kinship and connection between the texts (works).