چکیده:
یکی از شایعترین اختلالهای یادگیری در بین دانشآموزان، اختلال املا میباشد که یک سوم از تمام اختلالهای یادگیری را به خود اختصاص داده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش از طریق فلش کارتها بر بهبود اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. بدین شکل که از بین دانشآموزان پایه اول دبستان که بخاطر ناتوانی و ضعف در املاء، در کلاسهای مراکز درمان و آموزش کودکان با اختلال یادگیری شرکت داشتند، 40 دانشآموز که در آزمون محقق ساخته اختلال در املاء، نمره 9 یا پایینتر کسب کرده بودند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش طی 14 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای سه جلسه) با استفاده از فلش کارتها مهمترین و پرکاربردترین واژهها و کلمات پایه اول دبستان آموزش داده شد. گروه کنترل با استفاده از روش مستقیم آموزش دیدند. نتایج کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش از طریق فلش کارت، اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء را در هر دو بٌعد حافظه دیداری و مشکلات آموزشی به طور معناداری بهبود بخشیده است. بنابراین میتوان از فلش کارتهای مصور ادغام شده، جهت درمان اختلال نوشتن املاء دانشآموزان استفاده کرد.
One of the most common learning disorders among students is spelling disorder, which accounts for one-third of all learning disorders. Therefore, the present study was conducted to investigate the effectiveness of flashcard training on improving spelling learning disabilities. The study was experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study was all male elementary school students in Yazd city. The available sampling method used to select the sample. Thus, among primary school students who were enrolled in treatment and education centers for children with learning disabilities because of their spelling and learning disabilities; Spelling, 9 or lower, was selected, and replaced at random in the experimental (n = 20) and control (n = 20) groups. The students in the experimental group taught during the fourteen sessions, sixty minutes (three sessions a week), using flashcards, the most important and most used words and first elementary words.The control group trained using the direct method. Multivariate covariance results showed that flashcard training significantly improved written spelling impairment in first grade elementary school students in all two dimensions of visual memory, and educational problems. Therefore, integrated flashcards can be used to treat students' spelling disorder.
خلاصه ماشینی:
نتايج کوواريانس چندمتغيره نشان داد که آموزش از طريق فلش کارت ، اختلال يادگيري نوشتاري در زمينه املاء را در هر دو بعد حافظه ديداري و مشکلات آموزشي به طور معناداري بهبود بخشيده است ؛ بنابراين ميتوان از فلش کارت هاي مصور ادغام شده ، جهت درمان اختلال نوشتن املاء دانش آموزان استفاده کرد.
بررسي پژوهش هاي انجام شده نشان ميدهد که تا کنون در هيچ مطالعه اي اثربخشي آموزش از طريق فلش کارت هاي مصور براي کمک به دانش آموزان با اختلال نوشتن املاء موردبررسي قرار نگرفته است و تنها پژوهش هاي محدودي در خارج از کشور تأثير اين روش را در يادگيري شکل حروف و نه کلمات ، موردبررسي قرار داده اند.
ازاين رو و با توجه به مباني نظري اشاره شده ، هدف پژوهش حاضر آن بود که اثربخشي آموزش از طريق فلش کارت هاي مصور را بر دو نوع از رايج ترين خطاهاي املايي يعني خطاهاي ناشي از اختلال در حافظه ديداري و خطاهاي ناشي از مشکلات آموزشي را در دانش آموزان پسر پايه اول ابتدايي شهر يزد در قالب فرضيه زير موردبررسي قرار دهد.
پذيرش فرض خلاف به اين معناست که آموزش از طريق فلش کارت اختلال يادگيري نوشتاري به طور معناداري باعث بهبود املاء دانش آموزان پسر پايه اول ابتدايي شده است .
در بررسي فرضيه اصلي پژوهش نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که آموزش از طريق فلش کارت سبب بهبود در اختلال يادگيري نوشتاري در زمينه املاء دانش آموزان پسر پايه اول ابتدايي شده است .