چکیده:
صنعت حلال بهعنوان یکی از بالقوهترین مشاغل موردتحقیق و توسعه، در سراسر جهان موردتوجه ویژه قرارگرفته است. تقاضای حدود 8/1 میلیارد مسلمان در سرتاسر جهان به فرصتی مهم برای صنعت حلال تبدیلشده است (Yunus, Rashid, Ariffin, & Rashid, 2013). صنعت حلال شامل کالاهای حلال و دامنه وسیعی از فعالیتهای اقتصادی ازجمله تولیدات دارویی، آرایشی، بهداشتی، منسوجات، پوشاک، چرم، فعالیتهای مالی، بانکداری، مسافرت و توریسم می-باشد (هاشمی, 1389). در این میان صنعت گردشگری حلال با تمرکز بر صنعت تولید و عرضه اغذیه حلال به گردشگران مسلمان و حتی غیرمسلمان بهعنوان یک حوزه پژوهشی در سالهای اخیر محبوبیت چشمگیری به دست آورده است. مطالعه حاضر با بررسی پیامهای غیرکلامی برای گردشگران که منجر به حالت تهاجمی (بازدارندگی) و سازگاری تعاملی آنها شده و تعیینکننده رفتار آنها است، مدل پژوهشی برای رستورانهای حلال ارائه مینماید. بهطور خاص این مقاله به بررسی سه مورد میپردازد: 1- چگونه پیامهای غیرکلامی (پیامهایی که به شکل رودررو ارائه نمیشود)، موجب سازگاری تعاملی مصرفکنندگان میشود؟ و 2- ارائه نتایج ارتباطی. جامعه آماری موردمطالعه این پژوهش گردشگران ایرانی هستند که به مقصد یکی از کشورهای همسایه مسلمان ایران، ترکیه یا آذربایجان مسافرت داشتهاند و حداقل یکبار از خدمات رستوران-های حلال در این کشورها، استفاده نمودهاند. دادهها از جامعه نمونه 550 گردشگر با همکاری 3 آژانس مسافرتی مستقر در شهر تهران که به مقاصد این کشورها گردشگران ایرانی اعزام نموده و تورهای مسافرتی تدارک دیدهاند؛ بهدقت آمده است.
The halal industry, as one of the most potentially researched and developed occupations, has received special attention around the world. The demand of about 1.8 billion Muslims worldwide has become an important opportunity for the halal industry (Yunus, Rashid, Ariffin, & Rashid, 2013). Halal industry includes halal goods and a wide range of economic activities, including pharmaceuticals, cosmetics, health, textiles, clothing, leather, financial activities, banking, travel and tourism (Hashemi, 2010). Meanwhile, the halal tourism industry has gained considerable popularity in recent years by focusing on the industry of producing and supplying halal food to Muslim and even non-Muslim tourists as a research field. The present study presents a research model for halal restaurants by examining non-verbal messages for tourists that lead to their aggressiveness (deterrence) and their interactive adaptation and determine their behavior. In particular, this article examines three issues: 1. How do non-verbal messages (messages that are not presented face-to-face) lead to interactive adaptation of consumers? And 2- Presenting communication results. The statistical population of this study is Iranian tourists who have traveled to one of the Muslim neighboring countries of Iran, Turkey or Azerbaijan and have used the services of halal restaurants in these countries at least once. Data from the sample population of 550 tourists in cooperation with 3 travel agencies based in Tehran that have sent Iranian tourists to the destinations of these countries and have prepared travel tours; it has come carefully.
خلاصه ماشینی:
مطالعه حاضر با بررسی پیامهای غیرکلامی برای گردشگران که منجر به حالت تهاجمی (بازدارندگی) و سازگاری تعاملی آنها شده و تعیینکننده رفتار آنها است، مدل پژوهشی برای رستورانهای حلال ارائه مینماید.
هدف این مطالعه از بین بردن شکاف در تحقیقات بهواسطه ارائه یک مدل پژوهشی برای بررسی سازگاری تعاملی مصرفکنندگان مسلمان در واکنش به پیامهای غیرکلامی است که بهعنوان پیامهایی تعریف میشوند که به شکل چهره به چهره ارائه نمیشوند.
این چارچوب برای نظریهپردازی در مورد نقش پیامهای غیرکلامی رستورانهای حلال در سازگاری تعامل و پاسخهای رفتاری مصرفکننده به تجربیات خود با آن رستورانها استفاده میشود (Akhtar, Sun, Ahmad, & Akhtar, 2019).
پیامهای شنیداری شامل احساسات، ابراز و نشانههای آوایی است که میتواند کار تعاملی و همدلی را افزایش دهد و پیامهای شنیداری رستورانهای حلال باید موجب تمایل مصرفکنندگان به سازگاری تعاملی شود محققان بازاریابی پی بردند که ۸۰ درصد از ارتباطات انسانی غیرکلامی است و پیامهای شنیداری میتوانند موجب افزایش واکنش مصرفکننده و ایجاد رابطه احساسی با پیام شود (Caldwell, Henry, & Alman, 2010).
این مقاله ادعا میکند که در شرایط وجود پیام غیرکلامی و سازگاری تعاملی مشتریان با احتمال بیشتر نسبت به رستورانهای حلال رفتار تهاجمی دارند (Akhtar, Sun, Ahmad, & Akhtar, 2019).
علاوه بر این، تحقیقات بازاریابی پی بردند که بین حالت تهاجمی مشتری و واکنش رفتاری آنها ازجمله تبلیغات دهانبهدهان اینترنتی منفی و قصد خرید مجدد کمتر، رابطه قوی وجود دارد (Wilkins, Beckenuyte , & Butt, 2016).
6-3- نتیجهگیری مطالعه حاضر نتیجه میگیرد که پیامهای غیرکلامی (دیداری و شنیداری) رستورانهای حلال پایه و اساس سازگاری تعاملی است که بر نتیجه حالت تهاجمی مصرفکننده تأثیر میگذارد.