چکیده:
پیشرفت چشمگیر بشر در حوزه فناوری اطلاعات سبب شد تا بسیاری از نیازهای بشری بهصورت الکترونیکی برآورده گردد. شما به استفاده از دنیای ارتباطات بهراحتی کلیه خریدهای روزمره و یا در سطح وسیعتر را میتوانید انجام دهید.شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان نیاز به استفاده از تجارت الکترونیکی را بیشتر از پیش آشکار نمود. اما ایجاد زیرساخت مناسب جهت استفاده از این امر موضوع مهم دیگری است. با توجه به شرایط کشور ما چالشهای بسیاری درراه پیادهسازی نظام کارآمد مبتنی بر تجارت الکترونیکی وجود دارد که بررسی زوایای مربوط به این قضیه از اهداف پروژه اخیر میباشد. ایجاد پروژههای هوشمند کسبوکار درراه تقویت بنیاد اقتصادی و پیشرفت علمی در هر کشوری توجیهپذیر است.در این تحقیق بر آن هستیم تا ابتدا مروری بر مفاهیم و مؤلفههای فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی خواهیم داشت. سپس به بحث چالشهای توسعه تجارت الکترونیکی در ایران از دیدگاه کارشناسان مختلف اشاره میگردد. در ادامه راهکارهایی برای توسعه تجارت الکترونیکی در ایران در شرایط محدودیتهای موجود ارائه خواهد گشت.در یایان نیز نظرات حضار در رابطه با اقدامات لازم و پیشنهادی برای توسعه تجارت الکترونیکی جمعآوری خواهد شد.
The remarkable progress of mankind in the field of information technology has led to the fulfillment of many human needs electronically. Using the world of communication, you can easily make all daily purchases or on a larger scale.The worldwide outbreak of coronary heart disease has highlighted the need for e-commerce. But creating the right infrastructure to use this is another important issue. Given the situation in our country, there are many challenges in implementing an efficient system based on e-commerce, and examining the angles related to this issue is one of the goals of the recent project. Creating smart business projects to strengthen the economic foundation and scientific progress in any country is justified.In this research, we intend to first have an overview of the concepts and components of information technology and e-commerce. Then, the challenges of e-commerce development in Iran from the perspective of various experts are discussed. In the following, solutions for the development of e-commerce in Iran in the conditions of the existing restrictions will be presented. Finally, the opinions of the audience regarding the necessary measures and suggestions for the development of e-commerce will be collected.
خلاصه ماشینی:
مؤلفههای اصلي در فناوری اطلاعات و ارتباطات - ابزار فني : شامل ابزارها ، ماشینآلات و تجهیزات و تسهیلات - نيروي انساني : شامل مهارت ، تجربه ، خلاقیت و غیره - ابزار اطلاعاتي : شامل مدارك ، آمارها ، دادهها و اطلاعات - ابزارسازمانی : شامل سازمانها و نهادهایي براي ادغام مؤثر مؤلفههاي قبل از طریق مدیريت تعاريف تجارت الکترونيکي از دیدگاههای مختلف طي سال هاي قبل از 1994 میلادي: تجارت الكترونیكي =مبادله اطلاعات با روشهای الكترونیكي لیكن ایجاد و توسعه شبكه اینترنت هم در سطح سازماني ، هم در سطح ملي و هم در سطح بینالمللی فرصتهای زیادي براي توسعه و پیشرفت زیرساختها و كاربردهاي تجارت الكترونیكي فراهم آورده است .
بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سال 1396 بالغبر ۱۷۴هزار میلیارد تومان بوده که برآورد میشود این رقم در سال 1397 با رشد حدود 29 درصد به 225 هزار میلیارد تومان رسیده است.
علاوه بر نصب و راهاندازی سختافزارها و نرمافزارهای اولیه در بحث تجارت الکترونیکي ، مباحث و نکات کلیدي دیگري براي موفقیت در بحث تجارت الکترونیکي وجود دارد که باید به آنها از همان ابتدا پرداخته شود: 1- انجام بازاریابي سود بر اساس سرمایه 2- اندازهگیری ، تحلیل و بهینهسازی 3- توجه به ارزش رابطه با مشتري 4- فراتر از خود کالا 5- تبدیل کردن بازدیدکنندگان از سایت به مشتریها 6- کمک کنید تا مشتریها بتوانند به خودشان کمک کنند 7- سرمایهگذاری در فناوري چکیدهای ازنظرات متخصصين در مورد چالشهای بهکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها و توسعه تجارت الکترونيکی • عدم توجه جدي مسئولین كشوري و استاني به اهمیت IT جهت زندگي مردم و حداقلهای لازم.