چکیده:
لباس هنرمندان، نه صرفا پوششی ویژه حرفه هنرمندی، بلکه لباسی مختص شخصیت آنها است. هنرمندان این لباس را برمیگزینند، تا خود را به جامعه مورد نظر معرفی کنند. این مساله در مورد هنرمندان آلمان، به ویژه، پس از جنگ جهانی دوم نیز صادق بوده است. نظریهپردازان بر این باورند که پوشش بیتاثیر از پدیدههای اجتماعی نیست. از این رو، پرسش پژوهش حاضر آن است که: تاثیر رویدادهای اجتماعی از منظر جامعهشناسان، بهویژه، جنگ جهانی دوم بر تغییرات سبک لباس صحنه هنرمندان خانه تئاتر در آلمان چیست؟ دادههای این پژوهش با استفاده از شیوه اسنادی- کتابخانهای و با روش تحلیلی- تاریخی گردآوری شدهاند. یافتهها نشان میدهند که، پس از جنگ جهانی دوم، بهتدریج، تغییراتی در سبک پوشش هنرمندان آلمانی به وجود آمد که به اعتقاد ما، احتمالا، میتواند ناشی از برخی از رویدادهای اجتماعی باشد. دورکیم، بوردیو و گیدنز، نظریهپردازان حوزه اجتماعی بر این باورند که، تغییرات در جامعه میتواند بر سبک لباس نیز تاثیر بگذارد. به اعتقاد دورکیم و بوردیو، افراد به صورت آزادانه و فردی به انتخاب لباس نمیپردازند؛ بلکه در یک چارچوب از پیش مشخص شده به انتخابهای محدود در گزینش لباس اقدام میکنند. گیدنز اگرچه به آزادی فردی اهمیت بیشتری میدهد، اما معتقد است که حوادث اجتماعی بر فعالیتهای انسانی بیتاثیر نیستند. به این ترتیب و با استفاده از دیدگاه این نظریهپردازان میتوان گفت که اتفاقات پس از جنگ، باعث شد تا هنرمندان خانه تئاتر در آلمان، لباسهایی را در عرصه و صحنه بازیگری انتخاب کنند که بیشترین جذبه و شادی را برای تماشاگران به همراه داشته باشد. این انتخاب، غالبا، از طریق رنگ، طرح، مد و ... عملیاتی شده و به صورت عامدانه یا گاهی ناآگاهانه در جهت بهبود وضعیت روحی شهروندان جامعه آلمانی تدارک دیده شده است.
Artists' dress is not just a special cover of the artist's profession, but a clothing for their personality. The artists choose this dress to introduce themselves to the target community. The same is true of German artists, especially after World War II. The research question is what is the impact of social events (from Durkheim's perspective) especially World War II, on the changes in the covering style of the artists of theater home in Germany? Data were collected using document-library method and analyzed by historical-analytical method. Findings show that after World War II, there was a gradual change in the covering style of German artists. Durkheim, a social theorist, believed that changes in society could affect covering style as well. In his view, people do not choose freely and individually but rather within a pre-determined framework to make limited choices in clothing selection. Thus, post-war events made artists of the theater home in Germany choose the clothes that would most appeal to the audience. This choice often made through color, design, fashion, and so on.