چکیده:
سابقهی ترومای پیچیده در کودکی میتواند به تأثیرات روانشناختی قابل توجهی در بزرگسالی منجر شود که یکی از مهمترین آنها ادراک-های ناسازگارانه از خود است. هدف مطالعهی حاضر، فراهم کردن درکی عمیق از چگونگی ادراک خود در مراجعان بزرگسال ایرانی است که سابقهای از ترومای پیچیده در کودکی داشتهاند. روش پژوهش، پدیدارشناسی تفسیری است که یک روش کیفی است. برای این منظور، 12 مراجع (8 زن و 4 مرد) با سابقهای از ترومای پیچیده (غفلت هیجانی و فیزیکی و سوءرفتار هیجانی، فیزیکی و جنسی) که به دو کلینیک روانشناسی در تهران مراجعه کرده بودند با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه عمیق استفاده شد. مصاحبهها ضبط و کلمه به کلمه پیاده شد و با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شد. دو مؤلفهی اصلی به نامهای درک مرکزی از خود و راهبردهای مقابلهای استخراج شد. درک مرکزی از خود، شامل دو طبقهی اصلی شرم ناسازگارانه و ترس ناسازگارانه بود؛ و راهبردهای مقابلهای، شامل پنج طبقه اصلی اجتناب، برگرداندن خشم نسبت به خود و رفتارهای جبرانی بود. یافتهها مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست.
Experience of complex trauma in childhood can lead to significant psychological effects in adulthood. One of such most important effects is maladaptive sense of self. The purpose of this study was to provide a deep understanding regarding the quality of sense of self in Iranian adult clients with a history of complex trauma. The research method employed was interpretive phenomenology, which is a qualitative method. For this purpose, using purposeful sampling, 12 clients (8 females and 4 males), with a history of complex trauma (emotional and physical neglect, and emotional, physical and sexual abuse) who referred to two psychological clinics in Tehran, were selected. In-depth interviews were held to collect data. The interview sessions were recorded and transcribed verbatim and were analyzed using the seven-stage method of Colaizzi. The two main themes extracted were the central sense of self and coping strategies. The central sense of self included two main categories of maladaptive shame and maladaptive fear. The coping strategies included three main categories of avoidance, feeling angry with oneself, and compensatory behaviors. In the end, the findings were discussed.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور، ١٢ مراجع (٨ زن و ٤مرد) با سابقه اي از تروماي پيچيده (غفلت هيجاني و فيزيکي و سوء رفتار هيجاني، فيزيکي و جنسي) که به دو کلينيک روان شناسي در تهران مراجعه کرده بودند با استفاده از نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند.
Cleare, Wetherall, Clark, Ryan, Kirtley, Smiyh, O’Conner 11.
McLafferty, Armour, Bunting, Ennis, Lapsley, Murray, O’Neill 12.
در پژوهش هـاي ايراني نيز شـــيوع بـالاي انواع تروماهاي دوران کودکي، براي نمونه ، ســـوء رفتار جنسـي و جسـمي (توفيقي و هوشـدار، ١٣٧٤؛ رحيميموقر، بابايي و رسـتمي، ١٣٧٥؛ ســياري و همکــاران ، ١٣٨٠) و ســـوء رفتــار هيجـاني و غفلـت هيجــاني (خوشـــابي، حبيبي، فرزادفرد و مـحـمــدخــانـي، ١٣٨٧؛ ويزه ، مرادي، فــدايي و جبيبي، ١٣٨٧؛ ميکــائيلي و زمــانلو، ١٣٩١؛ و ترکاشـوند، جعفري، رضـائيان و شـيخ فتح الهي، ١٣٩٢) نشان داده شده است .
همچنين ، ارتباط بين تجربه ي تروماهاي متعدد و مزمن دوران کودکي (تروماي پيچيده ) و ابتلا به افســـردگي و اقدام به خودکشي نيز در نمونه هاي ايراني نشان داده شده است (ابراهيمي، دژکام و ثقه الاسلام ، ١٣٩٢).
Li, Liu, Zhu, Zhang, Tang, Wang 2.
Russo, Mahon, Shanahan, Solon, Ramjas, Turpin, Burdick 3.
Zou, Huang, Wang, He, Min, Chen, Wang, Zhou 6.
Quilliot, Brunaud, Mathieu, Quenot, Sirveaux, Kahn, Ziegler, Witkowski 7.
Park, Hang, Bae, Cho, Lee, Lee, Chang, Jeon, Hahm, Lee, Seong, Cho 9.
" (شرکت کننده ١) طبقه اصلي ١-٢: ترس ناسازگارانه درک شـــرکت کنندگان از خود به عنوان فردي که نيازهايش پاســـخ نميگيرد، طرد ميشـــود و يا مورد آســيب قرار ميگيرد، اين طبقه ي اصــلي را شــکل داد.