چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان به کمک حیوان خانگی با بازیدرمانی در کاهش اختلالات رفتاری کودکان دبستانی انجام شد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت نیمه آزمایشی با طرح سه گروهی با پیش-آزمون پسآزمون بود. جامعه آماری در این پژوهش عبارت بود از کلیه دانشآموزان پسر دبستانی مراجعه کننده به هسته مشاوره آموزش و پرورش و مرکز مشاوره ماهان شهرستان ملایر که تشخیص اختلال رفتاری داشتند. اعضای نمونه در این پژوهش در قالب گروه کنترل و دو گروه آزمایش هرکدام به تعداد 15 نفر از میان افراد دارای ملاکهای ورود به این پژوهش به روش تصادفی انتخاب شدند. برای ارزیابی اختلالات رفتاری آزمودنیها از پرسشنامه راتر (مقیاس معلم) استفاده شد. جلسات درمان به کمک حیوان خانگی برای گروه آزمایش1 بر اساس محتوای پیشنهادی پاریش-پلاس (2016) و فاین (2015) در ده جلسه ارائه شد. محتوای جلسات بازیدرمانی برای گروه آزمایش2 بر اساس بازیهای پیشنهادی کداسن و شفر (2010) در ده جلسه ارائه شدند. جهت آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی با نرم افزار spss استفاده شد. یافتهها: یافته نشان دادند که هر دو روش درمان در کاهش اختلالات رفتاری مؤثر هستند. دو روش درمانی در کاهش اختلالات رفتاری تفاوت معنیداری با یکدیگر نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، به نظر میرسد بازیدرمانی و درمان به کمک حیوان خانگی، در کاهش اختلالات رفتاری کودکان دبستانی، نقش مهمی داشتهاند.
The purpose of this study is to compare the effectiveness of therapy by the help of a pet animal with play therapy in school children with behavioral disorders. The present study was applied regarding its purpose and is semi-experimental with three groups and pre- and post-tests. The statistical population included all male school students who attended to the Education Counseling Center and Mahan Counseling Center and were identified to have behavioral disorders. The sample of the study was divided into one control group and two experimental groups, each including 15 participants with entry criteria, selected based on random sampling. For evaluating behavioral disorders in them, Rutter questionnaire (teacher scale) was used. Ten treatments sessions were held with the involvement of a pet animal for the first experimental group, based on the suggested content materials of Parish-Plus (2016) and Fine (2015). The content materials for play therapy with the second experimental group was developed and presented in 10 treatment sessions based on the suggestions of Cdauson and Sceffer (2010). To test the hypotheses of the study, one-way ANOVA and Tukey post-hoc tests were run using SPSS. The results indicated that both therapy methods were effective for reducing behavioral disorders. No significant difference was observed between the two methods regarding the reducing role in behavioral disorders. It seems that both play therapy and therapy with the help of a pet animal had significant effects on reducing behavioral disorders in school children.
خلاصه ماشینی:
با توجه به يافته هاي پژوهش ، به نظر ميرسد بازيدرماني و درمان به کمک حيوان خانگي، در کاهش اختلالات رفتاري کودکان دبستاني، نقش مهمي داشته اند.
برخي پژوهش هـا اثربخشـــي تکنيـک هاي مختلف بازيدرماني را بر روي کودکان داراي اختلال رفتـاري و رواني مورد بررســـي قرار دادند؛ در اين راســـتا نتايج يک مطالعه نشـــان داد که روش بازيدرماني ســبب کاهش اختلالات رفتاري کودکان بيش فعالي ميشــود (دشــتي ٨، ٢٠١٦).
Evans, Mullett, Weist & Franz 4.
Bert, Gualano, Camussi, Pieve, Voglino & Siliquini 2.
1. Stefanini, Martino, Allori, Galeotti & Tani 2.
Stefanini, Martino, Bacci, & Tani 3.
Barak, Savorai, Mavashev, & Beni 9.
بنابراين پژوهش حاضــر درپي يافتن پاســخ اين پرســش اســت که آيا درمان به کمک حيوان خانگي در مقايسه با بازي درماني ميتواند باعث کاهش اختلالات رفتاري کودکان شود؟ روش پژوهش پژوهش حاضــر از نظر ماهيت داده هاي جمع آوري شــده جزو مطالعات کمي، از حيث هدف جزو مطالعات کاربردي و از نظر شـــيوه ، يک مطالعه تجربي اســـت .
The Effect of Play Therapy on Abilities and Behavioral Problem in Children with ADHD Disorders in Shiraz.
Acceptability of Animal-Assisted Therapy: Attitudes toward AAT, Psychotherapy, and Medication for the Treatment of Child Disruptive Behavioral Problems.
The effect of animal- assisted therapy on emotional and behavioral symptoms in children and adolescents hospitalized for acute mental disorders.
Effects of Animal-Assisted Therapy on a Student with an Emotional/Behavioral Disorder, Southwest Minnesota State University, JAASEP.