چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی (توجه، بازداری پاسخ، حافظه فعال) بر نشانههای نارسایی توجه و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به بیشفعالی در تبریز بود. این تحقیق به روش نیمه آزمایشی، در یک طرح پیشآزمون – پسآزمون، با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری مشتمل برکلیه دانش آموزان پسر ابتدایی مدارس ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز بود. از بین جامعه مذکور نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. سپس هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفته و به پرسشنامههای CSI-4 و مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی (SSRS) پاسخ دادند. در مرحله بعد گروه آزمایش در 10 جلسه (60 دقیقهای) آموزش کارکردهای اجرایی شرکت کردند و در ادامه از هر دو گروه پس آزمون بعمل آمد. پس از گردآوری دادهها فرضیههای تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس به وسیله نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر نشانههای نارسایی توجه و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به بیشفعالی موثر بود.
The aim of this study was to determine the effectiveness of executive function training (attention, response inhibition, working memory) on the symptoms of attention deficit and social skills of children with ADHD in Tabriz. This quasi-experimental study was performed in a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all primary school students in District 4 of Tabriz. From the mentioned population, a sample of 30 people was selected by purposive sampling method and randomly replaced in experimental and control groups. Both groups were then pretested and answered the CSI-4 questionnaire and the Social Skills Rating Scale (SSRS). In the next stage, the experimental group participated in 10 sessions (60 minutes) of executive function training, and then both groups underwent post-test. After data collection, research hypotheses were analyzed using analysis of covariance using SPSS software. The results showed that executive function training was effective on the symptoms of attention deficit and social skills of children with ADHD.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که آموزش کارکردهاي اجرايي بر نشانه هاي نارسايي توجه و مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلا به بيش فعالي مؤثر است .
آزمون فرضيه هاي تحقيق فرضيه اول : آموزش کارکردهاي اجرايي بر نشانه هاي نارسايي توجه کودکان مبتلا به بيش فعالي در تبريز مؤثر است .
بنابراين مي توان نتيجه گرفت آموزش کارکردهاي اجرايي بر نشانه هاي نارسايي توجه کودکان مبتلا به بيش فعالي در تبريز مؤثر است .
فرضيه دوم : آموزش کارکردهاي اجرايي بر مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلا به بيش فعالي در تبريز مؤثر است .
بنابراين مي توان نتيجه گرفت ، آموزش کارکردهاي اجرايي بر مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلا به بيش فعالي در تبريز مؤثر است .
بنابراين فرضيه سوم تحقيق تأييد مي شود يعني آموزش کارکردهاي اجرايي بر مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلا به بيش فعالي در تبريز مؤثر است .
بنابراين نتايج تحليل ها نشان مي دهد که آموزش کارکردهاي اجرايي بر نشانه هاي نارسايي توجه و مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلا به بيش فعالي در تبريز مؤثر است .
Executive Functions impairments in children with attention Deficit hyperactivity disordetr: Do they differ between school and hom Invironments?
Comparison of students' social skills with attention deficit / hyperactivity disorder and students without this disorder in primary school, psychological studies.
Executive Function Impairments in Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: Do They Differ Between School and Home Environments.
Executive dysfunctions in children with attention deficit / hyperactivity disorder, Cognitive Science News, 5 (1), 9-1.
Validity of the executive function theory of attention deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review.