چکیده:
با توجه به اینکه هدف این پژوهش سطحبندی و رتبهبندی ابعاد و شاخصهای فرهنگ سازمانی بود، پژوهشی توسعهای از نوع توصیفیـ تحلیلی است. در بخش سطحبندی از پرسشنامۀ مقایسات زوجی ISM استفاده شد و برای تحلیل از روش مدل ساختار تفسیری و نرمافزار EXCEL2013 بهره گرفته شد. همچنین، در بخش رتبهبندی از پرسشنامة مقایسهای AHP با تاکید بر میزان اهمیت استفاده شد. جامعة آماری در هر دو بخش ۲۰ نفر از خبرگان فرهنگ سازمانی بودند که بر اساس روش گلولة برفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد شاخص هدفگذاری پویا، توسعه و ترویج ارزشهای حامی تغییر، مدیریت عملکرد متناسب با تغییر، و مدیریت رفتارهای سازمانی متناسب با اهداف رفتاری تغییر بنا بر پیشنهاد مدل ISM مهمترین عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ سازمانی هستند. رویکردهای راهبردی، مدیریت عملکرد تغییرمدار، سازماندهی متناسب با تغییر، کارکنان حامی تغییر، رهبری تحولگرا، مدیریت ارزشهای سازمانی، و مدیریت دانش و اطلاعات تغییر به ترتیب دارای رتبۀ اول تا هفتم در این پژوهش بودند.
Since this study aimed to rate and rank the dimensions and characteristics of organizational culture, it was a developmental research project, and descriptive-analytical in terms of purpose. At the rating section, the ISM pairwise comparison questionnaire was used, and the interpretive structure model with EXCEL2013 software was used for analysis. Moreover, the AHP comparative questionnaire was used in the ranking section with an emphasis on the importance level. The statistical population in both sections was 20 organizational culture experts who were selected through snowball sampling method. The results obtained from ISM model show that the dynamic targeting, development and promotion of pro-change values, performance management appropriate to change, and management of organizational behaviors appropriate to the behavioral goals of change are the most important factors affecting organizational culture. Moreover, strategic approaches, change-oriented performance management, change-appropriate organization, employees supporting change, transformational leadership, organizational value management, and change knowledge and information management were ranked first to seventh, respectively.
خلاصه ماشینی:
استاديار، گروه مديريت آموزشي، دانشکدة مديريت ، واحد تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١٢/٠٦ ـ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٣/١٧) چکيده با توجه به اينکه هدف اين پژوهش سطح بندي و رتبه بندي ابعاد و شاخص هاي فرهنگ سازماني بـود، پژوهشـي توسـعه اي از نوع توصيفيـ تحليلي است .
نتايج نشان داد شاخص هدف گذاري پويا، توسعه و ترويج ارزش هاي حامي تغيير، مـديريت عملکـرد متناسب با تغيير، و مديريت رفتارهاي سازماني متناسب با اهداف رفتاري تغيير بنا بر پيشنهاد مـدل ISM مهـم تـرين عوامـل تأثيرگذار بر فرهنگ سازماني هستند.
بر اين اساس ، يکي از عوامل مهمي کـه موفقيـت سـازمان هـا را تضمين مي کند فرهنگ سازماني است که در سال هاي اخير صاحب نظران و انديشمندان بـدان توجه کرده اند.
با توجه به آنچه بيان شد سؤال اصلي پژوهش حاضر آن است که «ابعـاد و شـاخص هـاي تأثيرگـذار و تأثيرپـذير در فرهنگ سازماني کدام اند؟ و رتبه بندي اين ابعاد و شـاخص هـا چگونـه اسـت ؟» در جهـت پاسخگويي به سؤالات مطرح شده در اين نوشـتار از دو روش سـاختاري تفسـيري ISM و AHP استفاده شد.
در اين تحقيق از روش هاي بصري براي ارائۀ بيـنش تـازه در فرهنـگ سـازمان استفاده شد که به کمک آن ميتوان دانشجويان را قادر ساخت در مورد چگـونگي تـأثير ايـن فرهنگ در استراتژي سازماني نتيجه بگيرند.
شاخص هاي فرهنگ سازماني بـا اسـتفاده از پيشـينۀ تحقيـق استخراج و سپس با ايجاد يک ماتريس ارتباط مفهومي و ماتريس تعاملي به سطح بندي اين شاخص ها پرداخته شده است .