چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تاثیر خوش بینی علمی و رفتار شهروندی ـ سازمانی با میانجی گری تعهد سازمانی بر انگیزش شغلی معلمان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 96-95 است که تعداد آنها 701 نفراست. نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 250 نفر(125زن و 125مرد) و به استناد جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از پژوهش های همبستگی با استفاده از معادلات ساختاری بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های انگیزش شغلی هرزبرگ(1966)، خوش بینی علمی هوی(2005)، رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996)، تعهد سازمانی آلن و میر(1991) بود. برای تحلیل داده ها از ضرایب و الگویابی معادلات ساختاری و نرم افزار های SPSS و AMOS ویراست 18 استفاده شد. نتایج در مسیر های مستقیم الگو حاکی از اثر مستقیم مثبت خوش بینی علمی بر تعهد عاطفی، اثر مستقیم مثبت رفتار شهروندی بر ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی و هنجاری)، اثر مستقیم مثبت معنادار خوش بینی علمی و رفتار شهروندی سازمانی بر انگیزش شغلی معلمان ومعناداری اثر مستقیم مثبت تعهد عاطفی و معناداری اثر مستقیم منفی تعهد مستمر برانگیزش شغلی بود. همچنین درمسیر واسطه ای الگو نیزخوش بینی علمی از طریق تعهد عاطفی و هنجاری بر انگیزش شغلی اثر غیر مستقیم مثبت داشت، و رفتار شهروندی سازمانی ازطریق تعهد عاطفی و هنجاری بر انگیزش شغلی به ترتیب اثر مثبت غیر مستقیم و اثر منفی غیر مستقیم داشت. و در نتیجه تحلیل برازندگی خوبی برای الگوی نهایی به وجود آمد.
خلاصه ماشینی:
ابزار اندازه گيري شامل پرسشنامه هاي انگيزش شغلي هرزبرگ (١٩٦٦) ، خوش بيني علمي هوي(٢٠٠٥) ، رفتار شهروندي سازماني اورگان و کانوسکي (١٩٩٦)، تعهد سازماني آلن و مير(١٩٩١) بود.
کليدواژه : خوش بيني علمي، رفتار شهروندي سازماني، تعهد سازماني ، انگيزش شغلي معلمان مقدمه آموزش و پرورش به عنوان مهمترين نهاده برآمده از جامعه (ميري، پارسا و فرهادي راد، ١٣٩٥) ، رکن اصلي ومهمي براي نيل به توسعه و تحول به شمار مي آيد.
يکي ديگراز متغيرهايي که رابطه آن با تعهد سازماني ١ و خوش بيني علمي و انگيزش شغلي در پژوهش ها مورد توجه بوده است ،« رفتار شهروندي سازماني ٢»است .
نتايج پژوهش هاي شمس الديني مطلق و محمد جاني (١٣٩٣) ، سلطاني زرندي و اميرجي نفندر(١٣٩٢)، حميدي و دولاما (١٣٩٠)، ياهايا ،ياهايا،نورالدين ،جماالدين و کمال ٢ (٢٠١٢) موگوتسي ،بن و فلتچر ٣(٢٠١١) بين تعهد سازماني و مولفه هاي آن با رفتار شهروندي سازماني است .
بدين ترتيب هدف از پژوهش حاضر، تاثير خوش بيني علمي و رفتار شهروندي ـ سازماني با ميانجي گري تعهد سازماني بر انگيزش شغلي معلمان مقطع متوسطه شهرستان رامهرمز در پي اين هدف فرضيه هاي زير مطرح مي شود: ١) خوش بيني علمي بر تعهد عاطفي اثر مستقيم مثبت دارد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تدوين مدل علي انگيزش شغلي باخوش بيني علمي و رفتار شهروندي ـ سازماني با ميانجي گري تعهد سازماني در معلمان شهرستان رامهرمز انجام شد.
Academic optimism of Virginia high school teachers: its relationship to organizational citizenship behaviors and student achievement, a dissertation for the degree of doctor of education, the college of William and mary - Whisenand, P.