چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه عملکرد انعکاسی با همدلی و ذهنآگاهی در دختران نوجوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران با دامنه سنی بین 15 تا 18 سال بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغولبهتحصیل بودند. از بین این افراد 167 دانشآموز از منطقه 12 شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه عملکرد انعکاسی نوجوانان (RFQ-Y) و مقیاسهای ذهنآگاهی (MAAS) و همدلی و همدردی نوجوانان (AMES) پاسخ دادند. نتایج از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بررسی شد. یافتهها نشان داد که ذهنآگاهی (434=r)، همدلی (439=r) و مؤلفههای آن شامل همدلی شناختی (313=r)، همدلی عاطفی (244=r) و همدردی (197=r) با عملکرد انعکاسی رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین مشخص شد، ذهنآگاهی با همدلی (245=r) نیز رابطه مثبت و معنادار دارد. از بررسی همبستگی بین همدلی و عملکرد انعکاسی، فقط مؤلفه همدلی شناختی میتواند عملکرد انعکاسی نوجوانان را بهصورت معناداری پیشبینی کند. همچنین ذهنآگاهی، میتواند بهصورت معناداری تغییرات عملکرد انعکاسی نوجوانان را پیشبینی کند. براساس نتایج پژوهش حاضر، تلاش جهت بهبود همدلی و ذهنآگاهی، میتواند منجر به رشد و افزایش ظرفیت انعکاسی نوجوانان شود. در نتیجه متخصصان و مشاوران علاقهمند به حوزه مداخله، میتوانند بر پایه نتایج بهدست آمده مداخلههایی را جهت بهبود ظرفیت انعکاسی نوجوانان تدارک و اجرا کنند.
The purpose of this study was to investigate the correlation between reflective function, empathy and mindfulness of adolescent girls. The present study was descriptive of correlation analysis type. The statistical population included all high school girl students in Tehran City during the academic year 2019-2020 whose age was between 15 - 18 years old. A total of 167 students were selected by random sampling. They answered, Reflective Function Questionnaire for Youth (RFQ-Y), Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) and Adolescent Measure of Empathy and Sympathy (AMES). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. The result showed that mindfulness (r=434), empathy (r=439), and its components, including cognitive empathy (r=313), emotional empathy (r=244), and sympathy (r=197), had a positive and significant relationship with reflective function performance. Mindfulness also has a positive and significant relationship with empathy (r=245). The cognitive empathy and mindfulness could predict adolescent’s reflective function. Based on the results, efforts to improve empathy and mindfulness could lead to the improvement of reflective function capacity, so experts can design interventions to improve the reflective function capacity for adolescents