چکیده:
امروزه دستیابی به منابع مالی و حمایتی یکی از دغدغه های اصلی هیئت های ورزشی می باشد که لازمه آنداشتن نگرش مناسب در حوزه بازاریابی است. هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل نگرش مدیرانهیئت های ورزشی به بازاریابی ورزشی به عنوان مقدمه ای جهت انجام فعالیت های عملیاتی بود. جامعهآماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه هیئتهای ورزشی استان مرکزی و مدیران و کارشناسان ادارهکل و ادارات شهرستان بوده است. تعداد نمونه به صورت کل شمار بود و 104 پرسشنامه محقق ساخته موردتحلیل قرار گرفت. این پرسشنامه حاوی 47 سؤال بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ0/94 به دست آمد و روایی به وسیله اساتید دانشگاهی و کارشناسان تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده هااز آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کولموگراف اسمیرنف، تی تک گروهی، فریدمن، تحلیل عاملیو اسمارت اکتشافی و تأییدی و معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22پی ال اس استفاده شد. نتایج 8 عامل را مشخص نمود که بسته به ماهیت با نظر تیم تحقیق با عناوین سنجشعملکرد، قیمت گذاری، رقابت گرایی، داشتن برنامه و هدف، منابع انسانی، نگرش به بازار (محیط)،استراتژی بازاریابی، مشتری گرایی نام گذاری شد. نتایج نشان داد میانگین به دست آمده در تمامی عواملاز مناسب (GOF) بالاتر از حد متوسط بوده است. نتایج سنجش کلی مدل همچون شاخص نیکویی برازشبودن مدل ارائه شده حکایت داشت. به هیئت های ورزشی توصیه می شود توجه ویژه ای به عوامل مطرح درتحقیق داشته باشند.
Nowadays achieving financial and supportive resources is one of the main concerns of sport boards, which necessitates a proper attitude in marketing sphere. The purpose of this study was to investigate and analyze the attitude of sport boards' managers towards sports marketing as a preface to carry out operational activities. The statistical population consisted of all board of directors of sport boards of Markazi province as well as managers and authorities who worked at Markazi Sports administration and other offices in the city. The total number of the population were considered as the sample and 104 researcher-made questionnaires were analyzed. The questionnaire contained 47 questions. The questionnaire’s reliability was calculated using Cronbach's alpha (0.94) and its validity was confirmed by university professors and experts. To analyze data, descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test, Friedman, exploratory and confirmatory factor analysis and structural equations) were utilized using the 22nd version of SPSS and SmartPLS software. The results identified eight factors that were named in accordance with the nature of the research as follow: performance assessment, pricing, competitiveness, having a plan and a goal, human resources, attitude towards market (environment), marketing strategy, customer oriention. The results showed that the mean obtained in all factors was above average. The overall measurement results of the model, such as the Goodness of Fit Index (GFI), indicated that the proposed model was appropriate. It is recommended that Sports boards’ members pay special attention to these factors.
خلاصه ماشینی:
در سازمان هایی همچون هیئت های ورزشی که قسمت عمده ای از منابع مالی خود را از طریق بودجه های دولتی تأمین میکنند هنوز نگرش و ذهنیت مناسب به بازاریابی نقش نبسته است .
شفیعی و همکاران (١٣٩٦) نیز بر مؤلفه هوش تجاری به عنوان یکی از متغیرهای بازاریابی و تأثیر آن بر عملکرد مالی باشگاه های خصوصی اذعان داشته و بیان نمود که نوآوری میتواند مکمل مناسبی برای هوش تجاری جهت تأثیرگذاری بیشتر بر عملکرد مالی باشد.
خنده رو و همکاران (١٣٩٥) تأثیر چهار مؤلفه ای که دارای بیشترین تکرار در پژوهش های بازاریابی بودند شامل تمرکز، تصویر ذهنی مثبت ، شبکه سازی و جایگاه منحصر به فرد را بر شاخص رشد علمی و فناوری، رشد مالی و اقتصادی و رشد سازمانی مورد بررسی قرار دادند که نتایج مثبتی به دست آمد و نقص دانش بازاریابی به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد نامطلوب مطرح شد.
این نشان میدهد که نگرش هیئت های ورزشی نسبت به مسائل مربوط به بازاریابی مثبت بوده است .
مندعلی زاده (١٣٩٧)، حاجیزاده (١٣٩٧) و شفیعی (١٣٩٦) در تحقیقات خود به تأثیر مثبت بازاریابی و فعالیت های مرتبط با آن بر عملکرد مالی و کلی سازمان اشاره نموده اند که همخوانی با نتایج این تحقیق دارد.
به عنوان مثال وقتی یکی از برنامه ها افزایش مدت حضور مشتریان و تمدید عضویت در هیئت های ورزشی باشد شاخص زمان میتواند جهت سنجش عملکرد در ارتباط با این هدف مورد توجه قرار گیرد.
سید جوادین و همکاران (١٣٨٩) نیز همراستا با نتایج تحقیق بیان نمود کیفیت خدمات در مجموعه های ورزشی میتواند بر رضایتمندی مشتریان نقش داشته باشد.