چکیده:
تلاش مداوم برای برآورده نمودن انتظارات دیگران یا انتظار از خود میتواند بسیار استرسزا باشد و عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک، بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش میباشد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعهآماری پژوهش شاملکلیه دانشآموزاندخترپایه هشتم مدارساستعدادهایدرخشان شهر اصفهان درسالتحصیلی 98-99 میباشد که با روش نمونهگیریتصادفی چندمرحلهای انتخابشدند. تعداد 30 دانشآموز که بر اساسپرسشنامهی استرس ناشی ازانتظارات تحصیلی (AESI) سطح بالایی از استرس داشتند گزینششدند و در دو گروه (15نفرکنترل)، (15 نفرآزمایش) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 50 دقیقهای(هفتهای دوجلسه)مداخله گروهی دریافت نمود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیلکوواریانس چندمتغیری و نرمافزار23 SPSS صورت گرفت. یافتهها نشانداد بین گروههای آزمایش و کنترل به لحاظخرده مقیاسهای انتظار از خود و انتظار از دیگران و مقیاس کل، تفاوت معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج امیدوارکنندهی تاثیر مداخلهمبتنی بر تغییرذهنیت دوئیک، در کاهش استرسناشی از انتظاراتتحصیلی در دانشآموزان مدارساستعدادهایدرخشان، پیشنهاد میشود از این مداخله بهمنظور کاهش استرس در دانشآموزان استفاده گردد.
It is very stressful to constantly struggle to meet the expectations of others or expectations of self, and it affects onechr(chr('39')39chr('39'))s performance. The purpose of this study was the effect of intervention based on Dweck’s mind set on academic expectations stress in gifted and talented school students. The project’s plan was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population consisted students(female) in the eighth grade of gifted and talented schools in Isfahan who were selected by multi-stage random sampling method. 30 students were selected by academic expectations stress inventory (AESI) and they were randomly assigned into control group (n=15) and experimental group (n=15). The experimental group received 8 sessions (50 minutes) as intervention. Data were analyzed using MANCOVA in SPSS-23. There was a significant difference between experimental and control groups in the expectations of self, expectations of other, and total. According to the effectiveness of intervention based on Dweck’s mind set to improving the academic expectations stress in gifted students, it is suggested this intervention be used to reduce stress in gifted students.