چکیده:
هوش هیجانی بهعنوان یک عامل روانی، بر ارزیابی موقعیتهای خاص پیشآمده در حین ورزش و تصمیمگیری مؤثر در رابطه با آنها، اثرگذار است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر تمرینات متفاوت فوتبال بر هوش هیجانی فوتبالیستها بود. 22 فوتبالیست مرد جوان با میانگین سنی 5/14 سال به دو گروه 11 نفرِ تقسیم شدند (گروه تمرین سنتی و گروه بازی در زمین کوچک) و در 18 جلسه تمرینی متناسب با گروه خود شرکت نمودند. از پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریور برای اندازهگیری هوش هیجانی در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان نداد اما نتایج آزمون تی وابسته تفاوت معناداری را در پسآزمون نسبت به پیشآزمون در گروه تجربی نشان داد. نتایج این پژوهش نشان داد تمرینات ورزشی باعث بهبود هوش هیجانی در افراد میگردد اما بازیهای زمین کوچک با توجه به ماهیت خود، این امر را تسهیل مینماید.
Emotional intelligence, as a psychological factor influences the evaluation of specific situations occurring during the exercise and the effective decision making related to them. Thus, the present study was conducted to compare the effect of different soccer trainings on the emotional intelligence of the young football players Twenty-two young male football players with a mean age of 14.5 years old were divided into two groups (11players per each group) (the group trained with traditional games and the group trained with small-sided games) to participate in 18 training sessions appropriate to their group. Emotional Intelligence Questionnaire (Bradberry & Greaves, 2003) was used to measure emotional intelligence in the pretest and posttest. The results of ANCOVA showed no significant difference between the two groups, but the results of the dependent t-test showed a significant difference in the post-test compared to the pretest in the experimental group. Results of this study showed that exercise training improves emotional intelligence in the football players, but small-sided games further facilitate this, due to their nature.
خلاصه ماشینی:
جدول 1- ویژگیهای جمعیت شناختی و توصیفی ازمودنیها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 2- نتیجه آزمون تی مستقل برای مقایسه پیش آزمونهای دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 2 نشان میدهد تفاوت معناداری در نمرههای پیشآزمون هوش هیجانی به عنوان متغیر همتغییر با گروههای بازی در زمین کوچک و تمرین سنتی وجود ندارد 57/0- = (20)t، 57/0 = P.
ارجاعدهي The Role of Personality Development on the Satisfaction of Sport Event Volunteers M.
Department of Physical Education and sport sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Abstract The purpose of this study was to present a role model of personality development on the satisfaction of volunteers in sporting events.
Results showed that personality development had a significant effect on the satisfaction of volunteers in sporting events.
This issue has led the present study to try to answer the question whether personality growth has a significant role on the satisfaction of volunteers in sport events.
The data collection tool was a researcher-made questionnaire on personality development and volunteer satisfaction with sporting events.
The output of the Delphi section of the study led to the identification of personality development tools and volunteer satisfaction tools from sporting events.
These questionnaires self-reported the personality development status and satisfaction of volunteers with sporting events.
Therefore, it can be concluded that increased personality development can enhance the satisfaction of volunteers in sporting events.
Conclusion The present study revealed that personality development had a significant effect on the satisfaction of volunteers in sporting events.
In this way, the improvement of personality development will create the ground for the satisfaction of the volunteers of sporting events.