چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی نظریه هوشهای چندگانه و شاخصهای خلاقیت و درگیری یادگیرنده در تصاویر کتب ریاضی پایه اول کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران بود.
روش: روشاینپژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا است.جامعه مورد مطالعه شامل کتب ریاضی اول کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران در سال 98-1397 است.
یافته ها: تحلیل ها نشان میدهد که در کتاب ریاضی اول ایران، براساس شاخص خلاقیت گیلفورد، تفکر واگرا کمتر مورد توجه قرار گرفتهاست و در محتوای موجود تلاشی برای پرورش خلاقیت دانشآموزان صورت نگرفته است. میزان توجه به هوش منطقی-ریاضی در محتوای کتاب ریاضی اول کشور ایران بسیار کم است.
نتیجه گیری: مفاهیم ریاضی کتاب ایران، بیش از توان ذهنی فراگیران در این سن است که باعث سردرگمی فراگیران و در نتیجه منجر به عملکرد معکوس در فرایند یادگیری میشود. گنجاندن مطالب حاشیهای و دور از مباحث درسی، در این کتاب، مانع از تفکر مطلوب فراگیران خواهدشد.
The present study qualitatively analyzes the first grade math textbooks of the United States, Japan and Iran based on the Guilford Creativity Index, Gardner Multiple Intelligences and William Rumi Learner Engagement Index. The problem of research is the difficulty and complexity of the first grade Iranian mathematics textbook for students. The study population includes the first mathematics books of the United States, Japan and Iran in 1397-98. Analyzes show that in the first Iranian mathematics textbook, based on the Guilford Creativity Index, divergent thinking has received less attention and no attempt has been made to cultivate students' creativity in the existing content. The level of attention to logical-mathematical intelligence in the content of the first mathematics book in Iran (with a frequency of 11) is very low. Mathematical concepts of Iranian books are more than the mental capacity of learners at this age, which confuses learners and thus leads to reverse performance in the learning process (13 <1).
خلاصه ماشینی:
یافته ها: تحلیل ها نشان میدهد که در کتاب ریاضی اول ایران ، براساس شاخص خلاقیت گیلفورد، تفکر واگرا کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در محتوای موجود تلاشی برای پرورش خلاقیت دانش آموزان صورت نگرفته است .
این پژوهش با توجه به انواع اعمال ذهنی و ملاکها و فعالیت های معرفی شده توسط گیلفورد یعنی حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب ، انواع هوش های گاردنر و شاخص درگیری یادگیرنده ویلیام رومی به تحلیل / کتب ریاضی پایه اول کشورهای منتخب میپردازد.
ریحانی و ایزدی (٢٠١٨) در مقاله ای با عنوان «تحلیل محتوای مقایسه ای کتب درسی ریاضی به دانش آموزان پایه اول مدارس ابتدایی ایران ، ژاپن و آمریکا» دریافتند که تجزیه و تحلیل فرصت های ارزیابی در نسخه جدید از کتاب درسی ایرانی، بر استفاده بیشتر از اعداد برای بیان مفاهیم تاکید میکند.
پرسش دوم : در طراحی و تدوین محتوای کتاب ریاضی پایه ی اول کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران چه مقدار به هوش های چندگانه گاردنر توجه شده است ؟ در تمامی محتوای مورد تحلیل کتاب ریاضی اول آمریکا، از هوش دیداری-فضایی استفاده نشده است و / شیوه های دیگری نیز برای آموزش مباحث درس ریاضی به دانش آموزان با این سن ، به کار رفته است .
هوش هستیگرایی تنها در تصاویر کتاب ریاضی پایه اول ایران مورد توجه قرار گرفته است هرچند که پویانمایی این تصاویر، برای دانش آموزان جذاب نیست .