چکیده:
تنوع نیروی انسانی امروزه بهعنوان یکی از پدیدههای مهم در عرصه مدیریت شناخته میشود. و بسیاری از سازمانها درصدد هستند تا با مدیریت صحیح درتنوع از مزایای مثبت آن بهره گرفته و ضمن افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، عدالت اجتماعی در سازمان را نیز گسترش دهند. با این حال به برخی از سازمانهای رسانهای از جمله سازمان صداوسیما با کاستیها و انتقاداتی مواجهاند. ابتدا این سوال مطرح است که چهارچوب مدیریت تنوع در این سازمانها چگونه است؟ بر همین اساس در این مقاله، با استفاده از مرور نظری انجام شده و بررسی تحقیقات پیشین و مدلهای مرتبط مدیریت تنوع، چهارچوبی برای مدیریت تنوع در سازمان صداوسیما پیشنهاد شده است. این چهارچوب مشتمل بر فرهنگ سازمانی تیمی بهعنوان پشتیبان تنوع، اصول چهارگانه مدیریت تنوع، ابعاد تنوع، استراتژی مدیریت تنوع فعال، مؤلفههای چهارگانه مدیریت تنوع و پیامدهای آن است. این چهارچوب مسیری را عینیت میبخشد که میتوان بواسطه آن نسبت به برنامهریزی برای مدیریت تنوع فعال و مؤثر در سازمان صداوسیما اقدام کرد.
Today, diversity is known as one of important phenomena in the arena of management. Many organizations are intending to inaugurate an accurate management with diversity to be beneficiary of its advantages. This will lead to improve the efficacy and makes the organization skilled efficient while extends the social equity. Yet, some media organizations including IRIB face criticism in this regard. Primarily, the question is “how is the management diversity in similar organizations”? According to this fact, the present article will benefit from theoretical review and will survey on the previous research done on this subject. In addition to the mentioned criteria, by studying the related managerial models, a framework for management diversity is proposed. This framework includes organizational teamwork culture as a supportive task for diversity, together with quadruple principals of diversity management, dimensions of diversity, and the strategy of active management. These are the components of diversity in management followed by its aftermaths.This framework will objectify the route in which planning for an active & effective management in IRIB will be verified.
خلاصه ماشینی:
Diversity Management سازمان ها کمتر از سایر سازمان ها مورد توجه بوده است ؛ به عنوان نمونه ، آفکام ١ عدم تنوع جنسیتی نیروی کار در تلویزیون انگلستان را گزارش کرده )٢٠١٨ ,Foster( و در آمریکا نیز نگرانی هایی درمورد تنوع نیروی کار در رسانه های چاپی و آنلاین گزارش شده است )٢٠١٩ ,NLA(.
بنابراین باید مدیریت تنوع در سازمان صدا و سیما برای اهدافی همچون : انگیزش ، ترفیع ، بهره وری ، نگهداشت نیروی کار، جلوگیری از مشکلات استرس زا )٢٠٠٥ ,Vloeberghs &Bogaert (، کمک به تقویت کار گروهی ، خلاقیت و نوآوری ، انعطاف پذیری ، رشد و پیشرفت و تعهد سازمانی (حسنعلی زاده ، ١٣٩٧) اجرا شده و این موضوع به عنوان یک بیانیۀ رسمی در دسترس کارکنان سازمان قرار گیرد؛ چرا که تحقیقات گذشته ، نشان داده که مقررات رسمی مدیریت تنوع در یک سازمان رسانه ای منجر به نتیجۀ بهتری خواهد شد .
حسنعلی زاده (١٣٩٧) در پژوهشی که در سازمان صدا و سیما انجام شده به این نتیجه رسیده که بین مدیریت تنوع و آوای سازمانی ، رابطه ای مثبت وجود دارد؛ آوای سازمانی شامل گفت وگو دربارۀ مشکلات با سرپرستان ، ارائۀ راهکارها و پیشنهادها به واحد منابع انسانی و به زبان آوردن ایده ها برای تغییر سیاست های کاری است )٢٠١١ ,Barak &Travis, Gomez, ( که منجر به ایجاد نوآوری و خلاقیت در سازمان می شود (قنبری ، زندی ، محمدی ، و احمدیان فر، ١٣٩٤).