چکیده:
هدف این تحقیق بررسی موضوع اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام است. پرسش اساسی این است که آیا بر اساس دیدگاه اسلامی ، اشتغال اطفال، در سنین پایین و قبل از رشد کامل، میتواند در تربیت ایشان مؤثر باشد و در صورتی که پاسخ مثبت است، بایستهها و آثار آن کدام است؟
این نوشتار بر مبنای روش تحلیلی توصیفی و به شیوه پردازش و تحلیل داده های کتابخانهای انجام شده است.
این تحقیق نشان داد، از آنجا که ممکن است اشتغال، برای اطفال، مخاطرات جسمی و روحی متعددی را به دنبال داشته باشد باید اصل را بر ممنوعیت یا محدودیت آن دانست؛ اما از سوی دیگر، بخش مهمی از رشد فضایل اخلاقی، مهارتهای زندگی و اجتماعی و تا حدود زیادی اکتسابی، محصول تجربه و آموزش است، از اینرو، از دیدگاه اسلام اشتغال اطفال به شکل کنترل شده و محدود جایز است و به لحاظ تربیتی هم میتواند مفید واقع شود. اما باید اشتغال محدود اطفال با رعایت وضعیت سنّی، جسمی و روحی−روانی وی صورت گیرد و در این راستا، اصل اعتدال، اصل تسهیل، ضرری نبودن و رعایت مصلحت طفل از جمله شرایط اسلام در کانون تصمیم و اجرای تصمیمِ مربوط به اشتغال اطفال است.
One of the major responsibilities of the parents, educational system, and the government is the children's growth and development and their education to enter the society and consequently encountering the dangers in the society. One of the subjects that are focused in this area with different goals is the children's occupation in the society. A main question arises here as to whether essentially children's occupation in the lower ages and before their complete growth can be influential in their education and if it is the case what are their requirement and effects?On the one hand the fact that the children's occupation has many different positive and negative aspects, it should be forbidden or limited essentially. On the other hand, considering the fact that the development of a major part of the ethical virtues, life skills, and financial and social growth are acquired to a large extent and are the output of experience and education, it can be claimed that generally the children's occupation, if it is controlled, can be beneficial for them. Therefore, to create and maintain freshness and youthfulness in the present and future, the age, physical, mental, and psychological situation of the child must be taken into consideration for any occupational activity of the child. In this line, the balance, the principle of facilitation, the principle of no-harm, benefits, and expediency of the child Including the conditions of Islam and must be taken into consideration when deciding and implementing the decisions pertaining to the children's occupation.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق نشان داد، از آنجا که ممکن است اشتغال، برای اطفال، مخاطرات جسمی و روحی متعددی را به دنبال داشته باشد باید اصل را بر ممنوعیت یا محدودیت آن دانست؛ اما از سوی دیگر، بخش مهمی از رشد فضایل اخلاقی، مهارتهای زندگی و اجتماعی و تا حدود زیادی اکتسابی، محصول تجربه و آموزش است، از اینرو، از دیدگاه اسلام اشتغال اطفال به شکل کنترل شده و محدود جایز است و به لحاظ تربیتی هم میتواند مفید واقع شود.
irتاریخ دریافت: 25/4/1398 تاریخ تأیید: 12/4/1399 مقدمه مخاطرات پدید آمده در جوامع به دنبال اشتغال اطفال، محققان را بر آن داشته تا به ممنوعیت کلی اشتغال اطفال بپردازند و به دیگر جنبههای آن کمتر توجه کنند؛ با آنکه در فقه امامیه، در برخی موارد و بهگونهای کلی، اشتغال اطفال اجازه داده شده است، اما این مهم، ابعاد مثبت و منفی بسیاری دارد که باید بدانها توجه شود.
اصل اعتدال چنانکه در آغاز بحث اشاره شد، در رابطه با افراط در امر تربیت، افزونبر اینکه در تأثیر آن تردید وجود دارد، سختگیری نابجا و خارج از معمول، در امر تربیت در سنین کودکی، کودک را به سرکشی و طغیان نیز سوق میدهد؛ بنابراین، در زمینۀ برنامهریزی برای اشتغال اطفال، نخستین امری که باید در نظر داشت، رعایت اعتدال است.
افزون بر این، اشتغال تربیتی، به دلیل آنکه در راستای تربیت طفل است و خودِ اشتغال مستقیم هدف قرار نمیگیرد، این امر مهم پُررنگتر شده تا جایی که شایسته است والدین اطفال را به مشاغل مکروه نیز نگمارند و اجازۀ آن را صادر نکنند تا از سوق دادن طفل به مسیر ناصحیح جلوگیری کنند.