چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان میباشد. این پژوهش در زمره پژوهشهای ترکیبی و از نوع اکتشافی و به دو روش کیفی و کمی اجرا گردید.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. به منظور بررسی مؤلفهها و شاخصهای پیشنهادی مدل اولیه از جامعه آماری شامل مدیران آموزشی، اعضای هیئت علمی یا مدرس دانشگاه استفاده شد که پس از انجام مراحل جمع آوری اطلاعات از این جامعه ،11پرسشنامه جمع آوری گردید. همچنین به منظور بررسی اعتبار مدل پیشنهادی تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان، از جامعه آماری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(با روش نمونه گیری چند مرحلهای و تصادفی ساده به تعداد 196 نفر)استفاده شد. تجزیه و تحلیل مشاهدات و اطلاعات جمع آوری شده پژوهش و بررسی تأثیر همزمان مقیاس های عمومی نیز با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری Excel2013، SPSS21،Smart-PLS انجام شد. با توجه به نتایج دلفی فازی در مجموع از مؤلفه های هر دو بُعد توسعه فرهنگی(30مؤلفه) و طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان(18مؤلفه)، 19 مؤلفه حذف و 29 مؤلفه نهایی باقی ماند که بر اساس نظر خبرگان از اهمیت بالاتری برخوردار بوده اند.
The main objective of this research is to present a model of excellence in cultural development focusing on the building a creative class of children and adolescents. This research was a combination of exploratory research and instrumental model that was implemented in two qualitative and quantitative stages. The present study is descriptive-survey and data collection tool in form of a questionnaire. . The statistical population included educational managers, faculty members or lecturers, with only 11 questionnaires prepared. Also, in order to study the proposed model of excellence in cultural development, focusing on building a creative class of children and adolescents from the statistical community of the mentors of the intellectual development center for children and adolescents (a simple random sampling method of 196 people). . In general, for analyzing the observations and the research information and studying the simultaneous effect of public scales, Excel2013, SPSS21, Smart-PLS statistical software were used. According to the results of fuzzy Delphi, a total of components of both dimensions of cultural development and creative class,19 components were deleted and 29 final components were left, which according to the experts were more important. For the creative class, 50 indices were defined and 77 indicators were introduced for cultural development.
خلاصه ماشینی:
جدول ١، مؤلفه هاي طبقه خلاق کودکان و نوجوانان و توسعه فرهنگي نهايي مؤلفه ها ١- فضاي پژوهشي فرهنگي ١٦- تشويق فرهنگ عاّمه و فرهنگ سّنتي ٢- حقوق شهروندي ١٧- ارتقاي مبادلات فرهنگي ٣- توليدات فرهنگي-ديني ١٨- توسعه نگرش در فرهنگ ٤- تعاملات فرهنگي بين المللي ١٩- استعداد و انديشۀ خلاق ٥- حفظ ارزش هاي فرهنگي ٢٠- شور و هيجان و انگيزه دروني ٦- فعاليت هاي فرهنگي ٢١- انگيزة يادگيري ٨٤ فصلنامه علمي سال چهاردهم ، پاييز ٩٨ شماره ٤٠ ٧- هويت فرهنگي ٢٢- اشياء شناسي ٨- اخلاق ٢٣- احساس و کنکاش محيط ٩- عدالت ٢٤- مهارت آموزي ١٠- استقلال ملي ٢٥- تخيل (خيال پردازي) ١١- بهداشت جسمي و رواني ٢٦- کنجکاوي ١٢- پايبندي افراد به ارزش هاي ملي، فرهنگي، اخلاقي و معنوي ٢٧- کارآفريني ١٣- همکاري هاي بين المللي فرهنگي ٢٨- نوآوري هاي خلاقانه ١٤- مديريت فرهنگي در سطح بين الملل ، ملي و محلي ٢٩- استقلال در قضاوت ١٥- دسترسي به فرهنگ پس از بررسي مؤلفه هاي هرُ بعد از طريق تحليل دلفي فازي، براي طبقه خلاق کودکان و نوچوانان ٥٠ شاخص و براي توسعه فرهنگي ٧٧ شاخص معرفي شد، که براي انجام بخش کمي و آزمون مدل از اين شاخص ها استفاده شد.