چکیده:
تجارب بین المللی تربیت معلم کشورهای پیشرو و روند کسب و توسعه مهارتهای حرفه ای می تواند کمک شایانی به ارتقا و بهبود برنامه ها و روش های آموزش و اجرای دوره ها در کشور نماید. به منظور دستیابی به این هدف، شیوه برنامه ریزی و اجرای واحدهای برنامه درسی دانشجو معلمان در کشورفنلاند موردبررسی قرار گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیلی توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق مشاهده مستقیم در محیط آموزشی و دانشگاهی تربیت معلم حرفه ای جمک کشور فنلاند و مطالعه اسناد و مدارک کتابخانه ای و نیزترجمه مقالات و گزارش های پژوهشی در پایگاه های داده، جمع آوری گردیده و در بررسی منابع منتخب فن تحلیل محتوا نیز به کارگرفته شده است. نتایج بررسی نشان داد که کشور فنلاند برنامه های جامع توسعه حرفه ای دارد و همچنین دارای مدارس تجربی مرتبط با دانشگاه ها برای افزایش کیفیت کار می باشد. آموزش دانشگاهی، معلمان را برای محقق بودن و شاغل شدن آماده میکند و شامل سهم عمدهای در فعالیت بالینی در یک مدرسه مدل است که در آنجا دانشجویان میآموزند که چگونه آموزش پژوهش-محور را ارائه دهند و مبتدیها را نظارت نمایند. در پایان پیشنهاداتی به دست اندرکاران حوزه تربیت معلم مانند استاندارد سازی فضاهای آموزشی در تربیت معلم و اجرای بهینه ی دوره های آموزشی ارائه شد.
International experiences of teacher training in developed countries and the process of acquiring and developing professional skills can help to improve the programs and methods of education and implementation of courses in our country. In order to achieve this goal, the methods of planning and implementation of student-teacher curricula in Finland are studied. This research was conducted with a qualitative approach and using a descriptive analytical method. The required information collected through direct observation of professional teacher training university in Finland and the study of library documents as well as the translation of research articles. The results showed that Finland has comprehensive professional development programs and experimental schools related to universities to increase the quality of work. University education prepares teachers for research and employment and includes a major contribution to clinical practice in a model school where students learn how to deliver research-oriented education and supervise beginners. In the end, suggestions made to those involved in teacher training to get the optimal implementation of training courses.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش به بررسي شرايط و شيوه هاي گوناگون جذب معلم در کشور فنلاند، اهداف و برنامه درستي نظام آموزش معلمان و شيوه ي تربيـت معلمـان براي هر يک از مقاطع تحصـيلي از پـيش دبسـتاني تـا تحصـيلات متوسـطه در کشـور فنلانـد پرداخته شده است ونتايج نشان داد کشور فنلاند به عنوان دارنده ي يکي از برترين نظام هـاي آموزشي در دهه ي اخير توجه بسيار زيادي به پرورش معلمان خود بـه عنـوان يکـي از ارکـان اصلي آموزش و پرورش داشته است (فلاح زاده ، کياني،١٣٩٩ ).
معلمان مدارس حرفه اي فارغ التحصيلان اين دوره مدرک تحصيلي در يک دانشگاه يا يک موسسه حرفه اي تحصـيلات عالي دريافت مي کنند و سپس براي چند سال کار مي کنند و پس از آن مطالعات آموزشـي را در يک موسسه حرفه اي تحصيلات عالي انجام مي دهند تا واجد شرايط براي خدمت به عنوان معلم باشند جدول شماره ١: سيستم مدرسه فنلاندي سن مدرسه ٠-٦ مهد کودک معلمان مهد کودک / پيش دبستاني ٦ پيش دبستاني اختياري معلمان پيش دبستاني يا معلمان کلاس درس ٧-١٥ مدرسه جامع ، ٩ سال معلمان کلاس درس و معلمان موضوعي ١٦ دبيرستان ، ٣ سال ١٦ مدارس حرفه اي معلمان حرفه اي مدرسه ١٩ آموزش عالي معلمان با مدرک تحصيلي عالي شيوه جذب دانشجو در تربيت معلم يکي از دلايلي که دانش آموزان در فنلاند به خوبي در آزمون هاي بـين المللـي (هنگـاميکـه ) بـا شاگردان ساير کشورها مقايسه ميشوند بايستي روش در انتخاب معلمان باشـد ؛ فنلانـد فقـط بهترين ها را انتخاب ميکند، اگرچه از هزاران نفري که اميد دارند در برنامه دانشـگاهي آزمـون معلمان در مقطع ابتدايي پذيرفته شوند تعداد محدودي پذيرفته ميشوند (سـهالبرگ ، ٢٠١٣).