چکیده:
در جهان پرشتاب امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولی عظیم را در زمینه آموزش و یادگیری ایجاد
کرده است، به طوری که امروزه آموزشهای الکترونیکی در حال جایگزین شدن با شیوههای آموزش سنتی
هستند. از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که آموزشهای الکترونیکی صرف نیز دارای
محدودیتهای خاص خود هستند و نمیتوانند به طور کامل جایگزین آموزش سنتی (چهره به چهره) شوند.
بنابراین با وجود مزایا و معایب هر دو روش آموزشی، متخصصان امور آموزشی سعی میکنند تا روشهای
مختلف را با هم ترکیب کنند و معتقدند که یادگیری ترکیبی، یک رویکرد اثربخش برای حل این
مشکلات است.
اگر تا دیروز، آموزش، تنها از معلمان و مربیان سود میبرد و کتاب به عنوان اصلیترین منبع اطلاعاتی در
امر آموزش محسوب میشد، امروزه آموزش با ابزارها و محیطهای جدید ارتباطی روبرو شده است.
پیشرفتهای اخیر در صنعت رایانه و اطلاع رسانی، ورود و ظهور شبکههای اطلاع رسانی محلی، منطقهای
و بین المللی و بویژه اینترنت، چند رسانهها، فناوریهای ارتباطی، ابزارها و روشهای جدید را پیش روی
طراحان، برنامهریزان و مدیران و مجریان برنامههای آموزشی قرار داده است. نفوذ فناوریهای جدید
اطلاعاتی به مراکز آموزشی (از مدارس تا دانشگاهها) و حتی منازل، روابط ساده معلمی و شاگردی را به
طور کلی دگرگون ساخته است. هدف مقاله حاضر رویکرد یادگیری ترکیبی و جایگاه آن در انقلاب
علمی سوم میباشد.
خلاصه ماشینی:
رويکرد يادگيري ترکيبي و جايگاه آن در انقلاب علمي سوم سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ مقدمه در حال حاضر بسياري از کشورهاي پيشرو در زمينه ارتباط از راه دور، در حال ايجاد و راه اندازي دانشگاه ها و کلاس هاي مجازي يا توسعه نظام هاي سنتي خود هستند.
٢١٧ رويکرد يادگيري ترکيبي و جايگاه آن در انقلاب علمي سوم سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ ج ) دوره اول آموزش الکترونيک (١٩٩٤ ـ ١٩٩٩): با گسترش وبگاه ها، پست هاي الکترونيک ، تکامل چند رسانه اي صدا و تصاوير متحرک توجه فراگيرندگان به شيوه آموزشي کامل تر و جذاب تري جلب شد اما کيفيت پايين و هزينه هاي بالاي آن بازهم آموزش مناسب تري را ميطلبيد.
٢٢١ رويکرد يادگيري ترکيبي و جايگاه آن در انقلاب علمي سوم سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ -اضافه کردن جلسات مذاکره و تجديد نظر با راهنماي آموزشي در مورد محتواي يادگيري به روش شخصي.
٢٢٣ رويکرد يادگيري ترکيبي و جايگاه آن در انقلاب علمي سوم سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ نتيجه گيري نظام هاي آموزشي از راه دور، ابزاري براي آموزش مداوم تلقي ميشوند و اين آموزش ها ميتواند شامل معلمان و دانشجويان در هر سن ، مکان جغرافيايي، موقعيت و وضعيت اجتماعي و سياسي و با هر گونه آموزشي باشد.
٢٢5 رويکرد يادگيري ترکيبي و جايگاه آن در انقلاب علمي سوم سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ فهرست منابع و مآخذ ــ آتشک ، محمد (١٣٨٦).