چکیده:
یکی از مهمترین چالشها درکیفیت بخشی به آموزش در محیط های یادگیری، تعدد عوامل و متغیرهای
موثر و دخیل در این زمینه و دستهبندی های مختلف و متنوعی است که از زوایای گوناگون و بنا به شرایط
متفاوت از این عوامل صورت گرفته است. این معیارها از نظر اهمیتی که در فرآیند آموزش دارند از ارزش
یکسانی برخوردار نمی باشند. هدف این مطالعه ارزیابی و اولویت گذاری ابعاد مختلف یادگیری و
معیارهای مرتبط با آنها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بود. برای این منظور معیارهای مهم
معرفی شده در تحقیقات پیشین با استفاده از نظرات متخصصان و خبرگان، جمع بندی و عوامل مهم موثر
در کیفیت آموزش در این محیطها عوامل سازمانی و مدیریتی، عوامل پداگوژیکی و طراحی آموزشی،
عوامل تکنولوژیکی، عوامل ارائه، و خدمات پشتیبانی تعیین گردیدند. آنگاه برای سنجش میزان اهمیت
هرکدام ازعوامل و معیارهای مرتبط با آنها از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج حاصل
از تحلیل داده های جمع آوری شده براساس مقایسه های زوجی به عمل آمده بین عوامل پنجگانه و
معیارهای مرتبط با آنها با استفاده از نرم افزار اکسپورت چویس نشان داد که عامل سازمانی و مدیریتی
بالاترین و خدمات پشتیبانی پایین ترین میزان اهمیت را از نظر تاثیرگذاری بر کیفیت آموزش دارند و به
ترتیب عوامل پداگوژیکی و طراحی آموزشی؛ تکنولوژیکی و ارائه بین این دو عامل قرار گرفتهاند. به
عبارت دیگر تحلیل داده های حاصل نشان داد که سهم عوامل سازمانی و مدیریتی، عوامل پداگوژیکی و
طراحی آموزشی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل ارائه آموزش و عوامل مرتبط با خدمات پشتیبانی در کیفیت
آموزش به ترتیب معادل ٢٦درصد، ٢٤درصد، ٢٠درصد، ١٨درصد و ١٢درصد ارزیابی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحليل داده هاي جمع آوري شده براساس مقايسه هاي زوجي به عمل آمده بين عوامل پنج گانه و معيارهاي مرتبط با آنها با استفاده از نرم افزار اکسپورت چويس نشان داد که عامل سازماني و مديريتي بالاترين و خدمات پشتيباني پايين ترين ميزان اهميت را از نظر تاثيرگذاري بر کيفيت آموزش دارند و به ترتيب عوامل پداگوژيکي و طراحي آموزشي؛ تکنولوژيکي و ارائه بين اين دو عامل قرار گرفته اند.
نرخ ناسازگاري کلي معيارها نيز برابر ٠/٠١ ميباشد اين موارد در نمودار ٢ قابل مشاهده ميباشد: ٢٨٤ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ نمودار ٢- ضريب اهميت معيارهاي تاثيرگذار برکيفيت آموزش (به تصویر صفحه رجوع شود) بررسي مقايسه اي معيارهاي مرتبط با عوامل سازماني و مديريتي نشان ميدهد که از بين مجموعه معيارهاي مرتبط ، معيار چشم اندار، رسالت و اهداف سازماني داراي بالاترين وزن و معيار شهرت و اعتبار مؤسسه اي و برنامه اي پايين ترين ضريب اهميت را به خود اختصاص داده اند.
٢٨5 رتبه بندي عوامل موثر بر کيفيت آموزشي در دانشگاه پيام نور کرج به روش AHP سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ بحث و نتيجه گيري بررسي تاثير کلي مولفه هاي تشکيل دهنده کيفيت آموزش نشان داد که عامل سازماني و مديريتي از بالاترين ضريب اهميت برخوردار است .
Quality Assurance in Asian Distance Education: Diverse Approaches and Common Culture.