چکیده:
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله بعد از هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی،
در حوزههای سیاسی- نظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با چالشهایی روبهرو بود
که برای هر یک از این چالشها، راهبردهایی را انتخاب کرد. مسائل، مشکلات و
چالشهای موجود در حوزۀ فرهنگی آن روز مدینه که همزمان با عصر جاهلیت بود؛
ضرورت راهبردهای فرهنگی را جهت برونرفت از آن چالشها اثبات میکند که ما در
به مواردی از آنها از » راهبردهای فرهنگی حکومت نبوی « نوشتار قبلی با عنوان
ابطال نژادگرایی و «،» مسجد محوری « ،» وحدت و همبستگی امت اسلامی « جمله
احیاء کرامت انسانی « ،» بخشش و رافت اسلامی «،» انقضاء خرافات جاهلی
» معرفی جانشین و سرپرست امّت اسلامی « و » پایهریزی نظام آموزشی «،» زنان
پرداختیم که در این نوشتار به چند مورد دیگر از آنها میپردازیم. برنامهریزی و اجرای
برقراری عدالت و «،» ارائۀ سبک زندگی اجتماعی اسلامی « راهبردهایی مانند
در حکومت نبوّی، موجب شد که مردم به تدریج از فرهنگ » جوانگرایی « و » مساوات
جاهلیت فاصله گرفته و خود را با فرهنگ و ارزشهای اسلامی منطبق کنند. همچنین
این مهم، موجب شد تا مردم تحت حکومت اسلام در هر نوع آئینی که بودند، مورد
ارزش و احترام قرار گیرند، عدالت و مساوات در حقشان اجرا شود و به ادامۀ زندگی
امیدوار شوند.
خلاصه ماشینی:
راهبردهای فرهنگی حکومت نبوی (2) ابراهیم کارگران 1 چکیده پیامبراکرم صلی الله علیه وآله بعد از هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، در حوزههای سیاسی- نظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با چالشهایی روبهرو بود که برای هر یک از این چالشها، راهبردهایی را انتخاب کرد.
البته باید گفت که دستیابی به راهبردهای فرهنگی گرهگشا از چالشهای پیشروی پیامبراکرم(ص) با وجود فرهنگهای مختلفی که در مدینه وجود داشت، کار سهل و آسانی نبود اما از آنجا که پیامبراکرم(ص) به منبع وحی الهی متصل بود، راهبردهای موفقی را انتخاب، برنامهریزی و اجرا کرد که میتواند الگویی مناسب برای مدیران حوزه فرهنگی جامعه اسلامی باشد.
اما گروهی شفاعت کردند تا قانون اجرا نشود و سرانجام، «اُسامه بن زید» را برای شفاعت این زن نزد پیامبراکرم(ص) فرستاند؛ ولی ایشان وساطت او را نپذیرفت و ناراحت شد و فرمود:«اُمّتهای پیش از شما به این سبب هلاک شدند که حدود را دربارۀ فرودستان جاری میکردند و بزرگان را رها میساختند و سوگند به آن که جانم در دست اوست!
با نگارش این قانون، تکلیف مردم مشخص شد و پیامبراکرم(ص) با نوشتن این عهدنامه میان مهاجر و انصار، یهودیان را در دین و دارایی خویش آزاد گذاشت و شرایطی را برای آنها مقرر کرد مانند اینکه هر گروه از یهودیان، مسئول حفظ و حراست بخش خود خواهند بود و خونبهای خود را با رعایت حس نیکوکاری و عدالت و نیز فدیۀ اسیران خود را بر اساس اصول نیکوکاری و عدالت، همه با یکدیگر خواهند پرداخت.