چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان دانشگاههای استان خراسان جنوبی در شبکههای اجتماعی مجازی اینستاگرام، تلگرام و واتساپ بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان خراسان جنوبی بود که در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل بودند و حداقل شش ماه تجربه استفاده از یکی شبکههای اجتماعی مجازی تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ را داشتند. یافتهها: نتایج نشان که دانشجویان بیشتر از حد متوسط به اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی مجازی مورد بررسی اقدام کردند. بین رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان زن و مرد و دانشجویان حوزههای تحصیلی مختلف در این شبکهها تفاوت معناداری یافته نشد اما بین رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت معناداری مشاهده شد. افزون بر این، نتایج نشان داد که بین برخی از انواع اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط پاسخگویان زن و مرد، حوزههای تحصیلی مختلف و مقاطع تحصیلی مختلف در این شبکهها تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: دانشجویان زمان زیادی صرف اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی مجازی مینمایند. از اینرو عدم توجه به رفتارهای اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان شبکههای اجتماعی مجازی موجب نقصان در توانایی ایشان در استفاده از ابزارهای ارتباطی علمی خواهد شد که این مسئله میتواند عقب ماندگی علمی جامعه ایران را در زمان حاضر به دنبال داشته باشد.
Aim: The main purpose of the present study was to investigate the students’ information sharing behavior in the universities of South Khorasan Province in the social network sites of Instagram, Telegram and WhatsApp. Methodology: This research was of an applied type and was conducted through a survey method. The study population consisted of all the students of universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in South Khorasan Province, Iran who were studying in the academic year of 2018-2019 with a minimum experience of six months in using one of the social network sites of Telegram, Instagram or WhatsApp. Findings: The results showed that students shared information on social network sites more than average. There was no significant difference between the information sharing behavior of male and female students and students of different fields of study in these networks, but there was a significant difference between the information sharing behavior of students of different educational levels. In addition, the results showed that there was a significant difference between some types of information shared by male and female respondents, respondents of different fields of study and respondents of different educational levels in these networks. Conclusion: Students spend a lot of time sharing information on social network sites. Therefore, not paying attention to the information sharing behaviors of students in social network sites will reduce their ability to use scientific communication tools. This issue can lead to the scientific backwardness of the Iranian society at the present time.