چکیده:
این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر باورهای ارتباطی غیرمنطقی مردان دارای تجربه رابطه فرازناشویی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مردان دارای تجربه رابطه فرازناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده منطقه 9 تهران در سال 1399 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 30 نفر از این افراد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه ( 15 نفر در گروه آزمایش، 15 نفر در گوه گواه) گمارده شدند. همچنین ابزار استفاده شده در این پژوهش سیاهه باورهای ارتباطی غیرمنطقی ایدلسون و اپشتاین (1982) و پروتکل آموزشی مهارت های زندگی است. گروه آزمایش در8 جلسه 50 دقیقه ای تحت آموزش برنامه مهارت های زندگی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری (MANCONA) و نرم افزار Spss-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارت های زندگی بر کاهش باورهای ارتباطی غیر منطقی مردان دارای تجربه رابطه فرازناشویی تاثیرگذار است و نتایج حاکی از کاهش باورهای غیر منطقی (تخریب کنندگی مخالفت، عدم تغییر پذیری همسر، توقع ذهن خوانی، کمال گرایی جنسی و تفاوت های جنسیتی) در اثر آموزش مهارت های زندگی به گروه آزمایش است.
The aim of this study was to investigate the effect of life skills training on irrational communication beliefs of men with extramarital affairs experience. The statistical population of this study was all men with extramarital affairs who referred to family counseling centers in District 9 of Tehran in 1399. Using purposive sampling method, 30 of these individuals were selected and randomly divided into experimental and control groups. 15 people in the experimental group, 15 people in the wedge) were assigned. The tools used in this study are also the list of irrational communication beliefs of Edelson and Epstein (1982) and the life skills training protocol. The experimental group underwent life skills program training in 8 sessions of 50 minutes. Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance (MANCONA) and Spss-24 software. The results showed that life skills training is effective in reducing irrational communication beliefs of men with extramarital affairs and the results indicate a reduction of irrational beliefs (destructive opposition, unchanging spouse, mind reading expectations, sexual perfectionism and gender differences). As a result of teaching life skills to the experimental group.
خلاصه ماشینی:
در این راستا به نظر می رسد آموزش مهارت های زندگی به زوجین می تواند برای کنترل و تغییر افکار منفی یا نادرست و باورهای غیر منطقی و و در نتیجه بر سلامت روانی و ازدواج موفق رضایت زناشویی آن ها تأثیرگذار باشد (برخورداری، ١٣٩٠).
نتیجه گیری نتایج پژوهش کنونی نشان داد که آموزش مهارت های زندگی در کاهش باورهای ارتباطی غیرمنطقی مردان دارای تجربه رابطه فرازناشویی مؤثر بوده است .
لذا این نتایج با یافته های خلعتبری و همکاران (١٣٨٨)، جعفری شیرازی (١٣٩١)، فرامرزی و همکاران (١٣٩٠)، ویتینگتون (٢٠٠٩) و یالسین و کاراهان ١(٢٠٠٧)، که نتایج پژوهش آنان نشان داد برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی از آموزش مهارت های زندگی تاثیر مثبتی بر سازگاری زناشویی دارد و همچنین به اصلاحات دراز مدت در زوج ها منجر می شود، همخوان است .
همچنین نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زندگی در کاهش میزان باور غیر منطقی توقع ذهن خوانی در زوج ها مؤثر بوده است به این معنا که با استفاده از آموزش راه حل محور توانسته ایم باعث 1.
این یافته با نتایج تحقیقات هومن و همکاران (١٣٩٣)، یارمحمدیان و همکاران (١٣٩٠) ، جعفری شیرازی (١٣٩١) و مارکمن ١ و همکاران (٢٠٠٣) و آدام و گینگراس ٢(١٩٨٢) که در پژوهش خود نشان دادند که زوج هایی که توانایی برقراری ارتباط مناسب را در آموزش های گروهی مهارت های زندگی فراگرفته اند، از روابط بین فردی رضایت بخشی برخوردارند، و میزان صمیت در آنها افزایش مییابد همسو است .