چکیده:
هدف: همگام با تغییرات رفتار مخاطبان، رشد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، جهانیشدن و رفع محدودیتهای بازار کسبوکار، صنایع خلاق و سازمانهای رسانهای، باید سریعتر با این تغییرات خود را سازگار کنند و همین تلاش برای سازگاری، این صنایع را پویا کرده است. در همین راستا، تکیه بر داراییها و سرمایههای سازمانی، رسیدن به موفقیت را تضمین میکند. از جمله سرمایههای کلیدی صنایع خلاق، شایستگیهای رهبران آن است. هدف از اجرای این پژوهش، طراحی مدل شایستگی رهبران صنایع خلاق است. این مدل برای انتخاب و استخدام رهبران، توسعه و آموزش آنها، شناسایی استعدادهای سازمانهای خلاق، ارتقا و انتصاب آنها کاربرد دارد.
روش: در این مقاله، با بهرهگیری از دو رویکرد کیفی و کمّی و در دو مرحله اصلی، ابتدا شایستگیها شناسایی شدند، سپس مدلسازی مفهومی شایستگی رهبران صنایع خلاق انجام شد. برای شناخت شایستگیها، از روش مطالعه نظاممند ادبیات موضوع استفاده شد. در ادامه، بهکمک روش پشتیبان اجماع گسسته، این شایستگیها غربال شدند. در انتها نیز به کمک مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، مدل مفهومی شایستگیها به دست آمد.
یافتهها: در گام اول، برای شناخت شایستگیها و با روش مطالعه نظاممند ادبیات موضوع، 50 شایستگی شناسایی شد. در گام بعد و بهکمک روش پشتیبان اجماع گسسته، این شایستگیها غربال شده و به 38 معیار کاهش یافتند. در ادامه و با کمک مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، مدلسازی مفهومی 16 شایستگی انجام شده است.
نتیجهگیری: مدل مفهومی شایستگی در 4 سطح طراحی شده است. به بیان دیگر، طبق این مدل، رهبران صنایع خلاق باید دارای چهار نوع شایستگی پایهای، رفتاری، فنی و تعالیبخش باشند.
Objective: With changes in audience behavior, the growth of information and communication technologies, globalization as well as the removal of business market constraints, creative industries and media organizations need to adapt more quickly to these changes, and effort to compatibility leads to more business dynamics. In this regard, relying on organizational assets and capitals ensures success. One of the key assets of the creative industry is the competencies of leaders. The purpose of this study is to design a competency model for creative industry leaders. This model is used to select and hire leaders, develop and train them, identify the talents of creative industries, promote and appoint them. Methods: In this paper, both qualitative and quantitative approaches in two main steps were used. In the first step, the main competencies of creative industries leaders identified and in the second step, the conceptual model od competencies developed. Results: To identify competencies, Systematic Literature Review (SLR) has been used and 50 competencies have been identified. Then, through Discrete Consensus Support Method (DCSM), these competencies are filtered, reduced and reached to 40 cases. Finally, through the Structural Interpretive Modeling (ISM), the conceptual model of 16 competencies has been developed. In four levels: basic, behavioral, technical and excellence. Conclusion: According to the final model of competency, creative industry leaders should have four clusters of competencies: basic, behavioral, technical and excellence.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدل شايستگي رهبران صنايع خلاق با استفاده از روش پشتيبان اجماع گسسته و مدل سازي ساختاري تفسيري سيد مهدي شريفي دانشيار، گروه مديريت بازرگاني ، دانشکده مديريت ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران .
بنابراين ، در اين پژوهش تلاش شده است تا مدل شايستگي براي انتخاب بهينه رهبران در صنايع خلاق ارائه شود.
براي اين منظـور، علاوه بر شناسايي شايستگي هاي تخصصي و مديريتي موردنياز رهبران صنايع خلاق ، مـدل سـازي مفهـومي مربوطـه بـا استفاده از مدل سازي ساختاري ـ تفسيري نيز انجام شده است .
Micro Management پيشينه نظري و تجربي پژوهش شايستگي از نظر براون ، ويژگي هاي تشکيل دهنده رهبـري ، بـه چهـار دسـته ويژگـي هـاي شخصـيتي ، هـوش ، دانـش و مهـارت و شايستگي هاي رفتاري دسته بندي مي شود که شايستگي ، مهم ترين نقش را در اين مجموعه ايفا مـي کنـد (بـراون ، فـورد، اسپنسر و کارلورد١، ٢٠٠٨).
Brown, Forde, Spencer and Charlwood 2.
Salas, Prince, Baker and Shrestha 6.
مراحل انجام تحقيق تحليل داده ها و يافته هاي پژوهش گام اول : مطالعه نظام مند ادبيات موضوع ١ براي شناسايي شايستگي ها اين روش به منظور مطالعه دقيق مستندات علمي به کار گرفته مي شود.
Maestrini, Luzzini, Maccarrone, Caniato 10.
Designing and Exploration of Competency Model of Creative Industries Leaders through Media Reputation Approach Case Study: Chief Editors of Broadcating th e News of the Islamic Republic of Iran.
Towards a Methodology for Developing Evidence Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review.