چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان است. رویکرد مقاله کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران (2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان است که بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 29 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و بر اساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدهاند. دادههای مقاله از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان در 4 بُعد و 14عامل طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بُعدفردی (مشتمل بر؛ شخصیتی، مهارتهای ادراکی، تعهد دینی و آراستگیظاهری)، بُعد سازمانی (مشتمل بر؛ تعهد، توسعه حرفهای و ارتباطات)، بُعد اجتماعی (مشتمل بر؛ ارزشهای اجتماعی و مناسبات اجتماعی) و بعد فرآیند یاددهی و یادگیری (مشتمل بر؛ رعایت قوانین آموزشی، محتوا، تدریس، ارزشیابی و پژوهش) میباشد.
the aim of present research is to analyze the components of teachers’ professional Ethics. approach of the present research is of descriptive and its method is systematic review on the Wright and colleague model (2007). The population consists of 623 articles about components of professional ethic of teachers, have been presented in valid scientific magazines between 2000 and 2020. Sample of the research is 29 articles, have been collected systematically and have been chosen by thematic monitoring of data. Based on data analysis, components of professional ethic of teachers were classified on 4 dimensions and in 14 factors. These dimensions include an individual dimension (consists of personality factors, perceptive skills, religious commitment and neatness in terms of one’s appearance), organizational dimension (consists of commitment, professional development and communication), social dimension (consists of social values and social relations) and teaching and learning process (consists of observing the educational rules, teaching content, method of teaching, assessment and research).
خلاصه ماشینی:
جامعه پژوهش ، متشکل از ٦٢٣ مقاله درباره مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي معلمان است که بين سال هاي ٢٠٠٠ تا ٢٠٢٠ ميلادي در مجلات علمي معتبر ارائه شده اند.
در اين ميان شناسايي کدها و مؤلفه هاي اخلاقي براي حرفه معلمي از ضروريات امر ميباشد با نگاهي به پژوهش هاي انجام شده در زمينه مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي معلمان به طيف گسترده اي از طبقه بندي ها و ابعاد ميرسيم .
Shapira – Lishchinsky 147 لازمه موفقيت تلاش هاي انجام شده در زمينه بهسازي آموزش و پرورش ، توسعه اخلاق - حرفه اي و افزايش دانش معلمان در اين زمينه است .
شناسايي اين کدها از يک سو راهنماي معلمان براي رعايت اخلاقيات در حرفه آموزش خواهد بود و مانع از غفلت از عناصر و مؤلفه هاي کليدي اخلاق حرفه اي آموزش توسط معلمان خواهد شد و از سوي ديگر ميتواند به عنوان زمينه و راهنمايي براي آموزش دانشجومعلمان در برنامه درسي تربيت اخلاقي دانشگاه فرهنگيان مورد استفاده دستاندر کاران قرار گيرد .
بدين ترتيب پرسش مورد بررسي حاضر به اين شرح قابل تدوين است : مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي معلمان در امر آموزش چيست ؟ چارچوب نظري آموزش ، زيربناي توسعه پايدار انساني است و ابزار اصلي براي تحقق اهداف توسعه به شمار ميرود.
با شناسايي مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي معلمان ميتوان گام اساسي در تدوين منشور اخلاقي براي اين گروه شغلي را برداشت .
Ethical and moral matters in teaching and teacher education.