چکیده:
تامین مالی جمعی، مفهوم جدیدی است در نتیجه توجه بسیاری از محققین را در طی چند سال گذشته جلب کرده است. با توجه به نوپا بودن این روش تامین مالی، عمده محققان تلاش خود را بر اصل "مفهوم تامین مالی" و عوامل و مفاهیمی متمرکز کردهاند که آن را شکل دادهاند و محور اصلی تحقیقات داخلی و خارجی، شناخت خاستگاه این نوع روش تامین مالی و کاربردهای آن بوده ااست. سوال تحقیق این است که عوامل مهم و تاثیرگذار بر مدل تامین مالی جمعی خیرخواهانه در کشور مطابق با زیرساختهای موجود کدام موارد هستند؟ برای پاسخ به این سوال مدلهای اولیه و تحقیقات صورت گرفته در این حوزه گرد آوری و مدل تامین مالی جمعی خیرخواهانه و عوامل تاثیر گذار بر آن مبتنی بر مطالعات قبلی با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با نخبگان تهیه گردیده است این تحلیل نشان می، دهد، خرد جمعی، اعتماد، منابع، شرع، جمعیت و پروژه و متقاضی به عنوان مهمترین ابعاد تاثیر گذار بر تامین مالی جمعی در کشور مطرح هستند. نتایج این تحقیق میتواند برای محققین تامین مالی جمعی، دانشجویان و اساتید، مدیران و کارشناسان سازمان بورس و فرابورس ایران که متولی راه اندازی این بازار هستند، موسسات خیریه و سازمان بهزیستی و همچنین سازمانهای مردم نهاد کشوربه عنوان روشی برای تامین مالی پروژههای خیرخواهانه مورد استفاده قرار گیرد.
crowdfunding is a new concept, and therefore attracted the attention of many researchers over the past few years. Given the innovative nature of this financing method, most scholars have focused their efforts on the concept of financing, and on the factors and concepts that have shaped it, and the main focus of domestic and foreign research is the recognition of the origin of this kind of financing And its applications. The research main question is, what are the important and influential factors in the donation-based crowdfunding model in the country in accordance with existing infrastructure? To answer this question, the initial models and researches carried out in this area are collected and the donation –base crowdfunding model and the factors affecting it are based on previous studies using the Delphi method and an interview with the elite. This analysis shows that the wisdom of the crowd, Trust, Resource, Sharia, Population, and Project and Applicant are considered as the most important dimensions affecting the donation –base crowdfunding model.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس در ادامه سایر تحقیقات مرتبط با تأمین مالی جمعی که به بررسی عوامل مختلف مؤثر بر این روش میپردازند به صورت خلاصه در جدول (٢) آمده است : جدول (٢): خلاصه مطالعات خارجی انجام شده در حوزه تأمین مالی جمعی نویسندگان , سال مطالعه , ویژگیها و جنبه های مؤثر بر تأمین مالی جمعی بچتر، جنزچ و فری , 2014, نقش فاصله فرهنگی و جغرافیایی در تأمین مالی جمعی لین ١٥ , 2014, تعصب و جانب داری داخلی (جغرافیایی) بر تأمین مالی جمعی نویسندگان , سال مطالعه , ویژگیها و جنبه های مؤثر بر تأمین مالی جمعی می اسکن و برد , 2015, مدل پاداش برای پروژه هایی باارزش اقتصادی پایین مناسب است فردریش و دیگران , 2014, مشروعیت تأمین مالی پروژه های کوچک تر از طریق تنظیم انتظارات قابل حصول کولومبو و دیگران , 2015, اثر سرمایه اجتماعی داخلی برجذب سرمایه و پشتیبان ژو دیگران , 2016, شرایط کافی برای تأمین مالی جمعی یائو و ژنگ , 2014, تأثیر روابط شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی کارفرما بر تأمین مالی جمعی ماروم و دیگران , 2015, تأثیر جنسیت بر موفقیت در تأمین مالی جمعی مولیک و کوپاساوامی ١٦, 2014, فاکتورهای سهیم در تأمین مالی جمعی مولیک , 2014, تأثیر اندازه پروژه بر موفقیت در بازپرداخت کوپاساوامی و بایوس , 2015, نقش اطلاعات اجتماعی بر موفقیت پروژه تأمین مالی جمعی آگراوال و همکاران , 2011, پراکندگی جغرافیایی جمعیت مشارکت کننده در تامین مالی جمعی لی و دوان , 2014, توانایی رسیدن به توده شاخص منابع مالی در مدت زمان معین سبب تأمین مالی موفقیت آمیز میشود مولیک , 2014, تبیین و تعریف تامین مالی جمعی آهلرز١٧ و دیگران , 2015, تببین مدل های تامین مالی و مشارکت کنندگان آن گالاک و دیگران , 2011, وام گیرنده های فردی، منابع مالی را آسان تر از گروه های وام گیرنده جذب میکنند بیلیو و سارکر ١٨ , 2015, تعریف مدل مفهومی برای تامین مالی جمعی مولیک و کوپاساوامی , 2014, تمرکز بر نتایج عینی مدل های تامین مالی جمعی نویسندگان , سال مطالعه , ویژگیها و جنبه های مؤثر بر تأمین مالی جمعی آلتوف و لسکووچ ١٩ , 2014, تاثیر شبکه های اجتماعی بر موفقیت روش اهدا در تامین مالی جمعی شولز٢٠ , 2015, اثر تامین مالی جمعی بر موفقیت کسب و کارهای کوچک در کشور ایران با توجه به نبود یک مدل مشخص و نهاد قانون گذار در خصوص تأمین مالی جمعی، عمده تحقیقات و حتی برخی پایگاه های ایجادشده حول موضوع اهدا شکل گرفته اند و تحقیقات عمدتاً در این حوزه صورت پذیرفته است .