چکیده:
در پژوهش حاضر، اثربخشی برنامۀ مداخلۀ مبتنیبر ذهنآگاهی بر میزان رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا بررسی شد. روش پژوهش، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری، همۀ کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا در شهر اصفهان بودند. نمونه شامل30 نفر از کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا بود که بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند (15نفر). ابزار پژوهش، مقیاس رفتارهای کلیشهای بولدفیش و همکاران (۲۰۰۰) بود. گروه آزمایش مداخلۀ مبتنیبر ذهنآگاهی را طی 29 جلسۀ 60دقیقهای (هر هفته، سه جلسه) دریافت کردند. مربیان آزمودنیها قبل و پایان مداخله با روش مصاحبۀ انفرادی مقیاس را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد برنامۀ مداخلۀ مبتنیبر ذهنآگاهی بر کاهش میزان ابعاد رفتارهای کلیشهای آزمودنیها تاثیر معناداری داشته است (001/0p <). درمجموع، مشاهده شد که برنامۀ مداخلۀ مبتنیبر ذهنآگاهی میتواند در جهت کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا استفاده شود.
This study examined the effectiveness of a mindfulness-based intervention program on stereotypic behaviors of children with high functioning autism spectrum disorder. The research method was semi-experimental with pre-test, post-test design with an experimental and control group. The statistical population included all children10-15 years with a high functioning autism spectrum disorder in Esfahan city in the year 2017. The sample was 30 children with high functioning autism spectrum disorder who were recruited by purposive sampling and randomly were divided into an experimental and control group (n=15). The tools of this study were the Repetitive Behavior Scales of Boldfish and colleagues (2000). The experimental group received 29 sessions of intervention (three sessions per week for 60 minutes). The educators of participants of both groups have completed the scale through individually interviewing. In this study, data were analyzed by analysis of covariance. Results showed that the Mindfulness-based intervention program had a significant effect on reducing the dimensions of Subjects stereotyped behaviors (repetitive behavior, Self-injurious behavior, Compulsive behavior, Sameness Behavior, Ritualistic behavior, Restricted behavior) (p < 0/001). it was observed that a mindfulness-based intervention program can be used to reduce the stereotyped behaviors of children with a high-performance autism spectrum disorder. Covariance analysis showed that a Mindfulness-Based intervention program had a significant effect on the level of all aspects of Stereotypic behaviors in children with high functioning autism spectrum disorder. Overall, it was observed that a mindfulness-based intervention program can be used to reduce stereotyped behaviors of children with a high-performance autism spectrum disorder.