چکیده:
زمینه و هدف: دانشآموزان با ناتوانی یادگیری همواره در معرض انواع اختلالات روانشناختی هستند که این مشکلات در نتیجه موجب کاهش سلامت روان آنها میشود و خطر بروز افسردگی و اضطراب را در آنها افزایش میدهد. بدین ترتیب این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر افسردگی و اضطراب دانشآموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح دوگروهی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر مبتلا به ناتوانی یادگیری در دامنه سنی 10 تا 11 سال شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه به تصادف جایدهی شدند (15 دانش آموز در هر گروه). هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه افسردگی و اضطراب ابسیوتانی و همکاران (2017) مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش، مداخله ذهن آگاهی را در 15 جلسه 45 دقیقه ای دریافت کردند، در حالی که به گروه گواه، آموزشی ارائه نشد. در این پژوهش از روش آماری تحلیل کواریانس تک متغیره برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میانگین مقیاس های افسردگی (05/0> P ، 20/29 =F ) و اضطراب (05/0>P ، 94/16=F) در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که آموزش ذهن آگاهی، راهکار مناسبی برای کاهش افسردگی و اضطراب و احتملاً دیگر مشکلات روانشناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری است. این نوع آموزش باعث افزایش آگاهی و توجه افراد نسبت به احساسات و افکار خود شده، و در نتیجه سطح تنش و تنیدگی را در آنها کاهش میدهد.
Background and Purpose: Students with learning disabilities are always exposed to a variety of psychological disorders, which can reduce their mental health and increase the risk of depression and anxiety in them. Therefore, present study aimed to investigate the effect of minfullness training on the depression and anxiety in children with learning disabilities.
Method: This research was a quasi-experimental study with two-group pretest-posttest design. The sample included thirty 10-11 year-old male students with learning disabilities in Shiraz in the academic year of 2017-2018. They were selected by convenience sampling and then randomly assigned to either the experimental or control group (15 per group). Both groups completed Anxiety and Depression Scale (Ebesutani, 2017) at pretest and posttest stages. The experimental group underwent fifteen 45-min sessions of mindfulness training, while the control group recieved no training. Univariate ANCOVA was used to analyze the data.
Results: Date analysis showed a significant decrease in the experiment group in terms of mean depression score (F=29.20 P
Conclusion: Based on the results of the present research, it can be suggested that mindfulness training is an appropriate mechanism to decrease depression, anxiety, and probably other psychological problems in children with learning disabilities. This training increases the individualchr('39')s attention to his/her own feelings and thoughts and as a result it can reduce stress.