چکیده:
زمینه و هدف: والدین کودکان کمشنوا در حمایت اجتماعی ادراک شده با مشکل مواجه هستند و نسبت به زندگی خود، نگرشی منفی دارند. از سوی دیگر، برنامه افق زمانی که منعکس کننده پسخوراندها، باورها، و ارزشهای افراد در طول زمان است با حمایت اجتماعی ادراک شده، مرتبط است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش برنامه افق زمانی بر حمایت اجتماعی ادراک شده در مادران کودکان کمشنوا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از مادران کودکان کمشنوا در دامنه سنی 7 تا 10 سال در سال تحصیلی 97-1396 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایدهی شدند. گروه آزمایش در10 جلسه آموزش برنامه افق زمانی (هفتهای 2 جلسه، هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند؛ در حالی که گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار استفاده شده در این پژوهش، مقیاس ارزیابی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، دهلم، زیمت و فارلی، 1988) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه افق زمانی، اثر معناداری بر حمایت اجتماعی ادراک شده در مادران کودکان کمشنوا در سطح کل (0/0001P و 50/04F=) و در سطح خردهمقیاسهای حمایت از طرف خانواده (12/28F=)، حمایت از طرف دوستان (10/74F=)، و حمایت از طرف افراد مهم زندگی (13/65F=) داشته است (0/001P).
نتیجهگیری: افق زمان به این موضوع که افراد چگونه رفتارشان را به گذشته، حال، و آینده ربط میدهند و همچنین به بهزیستی فردی و تجربههای شخصی افراد، وابسته است و بر فرایندهای شناختی و همچنین روابط اجتماعی آنها تأثیر میگذارد؛ بنابراین به نظر میرسد که آموزش این برنامه نقش مهمی در حمایت اجتماعی ادراک مادران کودکان کمشنوا ایفا میکند.
Background and Purpose: Parents of children with hearing impairment have problems in their perceived social support and have a negative attitude to their own life. On the other hand, time perspective program that reflecting the feedbacks, beliefs and values of individuals over time, is related to perceived social support. The present research aimed to investigate the effect of time perspective program training on the perceived social support in mothers of children with hearing impairment.
Method: This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. The sample included 30 mothers of 7-10 year-old children with hearing impairment in the academic year 2017-2018. They were selected by convenience sampling and then randomly assigned to either the experimental or control group. The experimental group underwent ten 60-min sessions of time perspective program training (twice per week), while the control group was assigned to a waiting list. The study tool was the Scale of Perceived Social Support (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance.
Results: Results showed that time perspective program training had a significant effect on the perceived social support in mothers of children with hearing impairment (F=50.04, P
Conclusion: The time perspective is dependent on how people relate their behavior to the past, present, and future as well as to their welfare and personal experiences and it can affect on their cognitive processes and social relationships. Therefore, it seems that training this program can play an important role in the perceived social support of mothers who have children with hearing impairment.