چکیده:
زمینه: راهنمایان تور بینالمللی، به عنوان خط مقدم برخورد گردشگران با جامعه مقصد، تأثیر زیادی بر رضایت گردشگران و بهبود کیفیت سفر دارند و شایستگیهای اخلاقی اهمیت دارد. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مؤلفههای شایستگیهای اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی است.
روش: برای انجام پژوهش از روش آمیخته مبتنی بر تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را راهنمایان تور بینالمللی و خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری تشکیل میدهند. تعداد نمونه با توجه به روش نمونهگیری با مشارکت 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری به اشباع رسید. روش نمونهگیری غیراحتمالی و هدفمند بوده و برای شناسایی خبرگان از شیوه گلولهبرفی استفاده شد. ابزار پژوهش در مرحله اول (تحلیل کیفی) یک سوال به صورت مصاحبه نیمهساختاریافته و در مرحله دوم و سوم (تحلیل کمی) پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از تکنیک دلفی و در مرحله کمی از روش میانگین و ضریب همبستگی کندال استفاده شده است.
یافتهها: شایستگیهای اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی بهدستآمده بر اساس نظر متخصصان، شامل 17 مؤلفه نگرش مثبت و جلب اعتماد گردشگران، رازداری، تعهد کاری و عدم کمکاری در ارائه خدمات تور و ... میشوند.
نتایج: بر اساس نظر خبرگان، شایستگیهای اخلاقی نقش کلیدی در تأمین رضایت گردشگران بین المللی دارد و به منظور توسعه صنعت گردشگری لازم است ترویج الگوهای اخلاقی در جامعه راهنمایان تور بین المللی در اولویت قرار گیرد. نتایج بهدستآمده در این مطالعه، میتواند مدیران مراکز آموزش راهنمایی تور و دانشکدههای گردشگری را در توانمندسازی و تربیت راهنمایان تور اخلاق مدار یاری دهد.
Background: International tour guides, as the front line of touristschr('39') treatment of the destination community, have a great impact on tourist satisfaction and improve the quality of travel, and moral competencies are important. The purpose of this study is to identify the components of ethical competencies of international tour guides.
Method: For conducting research, a mixed method based on Delphi technique has been used. The statistical population of the study consists of international tour guides and academic experts in the field of tourism. The number of samples was saturated with the participation of 28 university experts and the tourism industry according to the sampling method. The sampling method was unlikely and purposeful and snowball method was used to identify the experts. The research tool in the first stage (qualitative analysis) was a question in the form of a semi-structured interview and in the second and third stages (quantitative analysis) a researcher-made questionnaire. The Delphi technique was used to analyze the data in the qualitative stage and the Kendall mean and correlation coefficient methods were used in the quantitative stage.
Results: The ethical competencies of international tour guides obtained based on experts chr('39')opinions include 17 components of positive attitude and gaining touristschr('39') trust, confidentiality, work commitment and lack of cooperation in providing tour services, etc.
Conclusion: According to experts, moral competencies play a key role in satisfying international tourists, and in order to develop the tourism industry, it is necessary to prioritize the promotion of ethical models in the community of international tour guides. The results obtained in this study can help the managers of tour guidance training centers and tourism schools in empowering and training ethical tour guides.
خلاصه ماشینی:
نتایج: بر اساس نظر خبرگان، شایستگیهای اخلاقی نقش کلیدی در تأمین رضایت گردشگران بین المللی دارد و به منظور توسعه صنعت گردشگری لازم است ترویج الگوهای اخلاقی در جامعه راهنمایان تور بین المللی در اولویت قرار گیرد.
در خارج از کشور مطالعات انگشتشماری به بررسی شایستگی اخلاقی در صنعت گردشگری پرداختهاند؛ درحالیکه هیچکدام از این مطالعات نیز در حوزه راهنمایان تور9 بینالمللی نبوده است.
این کمبود مطالعات در داخل کشور به شکل واضحتری نمود پیدا کرده است؛ بهطوری که اکثر پژوهشهای انجام گرفته به بررسی نقش راهنمایان تور در رضایتمندی گردشگران (18)، ارزیابی عملکرد راهنمایان تور از دیدگاه گردشگران خارجی (19) و عوامل مؤثر بر آنها (20) و هوش فرهنگی10 و عاطفی11 راهنمایان تور پرداختهاند و هیچ مطالعهای تاکنون شایستگی اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی را بررسی نکرده است و این مطالعه به عنوان یکی از منحصربهفردترین مطالعات در این حوزه، برای اولین بار به شناسایی مؤلفههای شایستگیهای اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی از دیدگاه متخصصان می پردازد.
جدول 1: ویژگیهای توصیفی اعضای پانل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته ها الف) مرحله اول: در این مرحله، به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و به صورت حضوری، ضمن توضیح کوتاه بحث اخلاق در حوزه گردشگری، از خبرگان خواسته شد تا دیدگاههای خود را در مورد مؤلفههای شایستگیهای اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی با جزییات بیان کنند.
این مطالعه ضمن تأیید بخشیهایی از آن، تفاوتهایی نیز داشت؛ ازجمله اینکه برای اولین بار به روش آمیخته به شناسایی این شایستگیها در صنعت گردشگری و حوزه راهنمایان تور بینالمللی پرداخت.
Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism; 16(2): 109-136.