چکیده:
یکی از مهمترین اهداف هنر، همواره خلق خواستههایی است که ممکن است در آینده محقق شوند. تـاریخ هـمهی اشـکال هنری نشانگر دورههای بحرانی است که در آن یک شکل هنری در جستوجوی تاثیراتی است که تنها بـا دگرگونی استاندارد تکنیکی به دست میآید. عدم تعادل و خامیهای هنری که بـه ویژه در همان دورههای افـول و پس از آن پدیدار میشود، در حقیقت از هستهی غنیترین انرژیهای تاریخی آن برمیخیزد. در سالهای اخیر، چنین خشونتهایی در دادائیسم به وقوع پیوست و اکنون نیروی محرک آن قابل شناسایی است؛ دادائیسم کوشید با معناهای تصویری و لفظی، همان تاثیراتی را ایجاد کند که امروزه مخاطبان از فیلم انتظار دارنـد، خلق هرگونه انتظارات پیشتاز اساسا نو در پی هدف خود میرود. دادائیسم این کار را تا جایی پیش برد که ارزشهای بارز در مورد فیلم را، که بسیار ضروری و در جستوجوی بلندپروازیهای نیرومند است، فدا کرد. البته دادائیـسم، آنگونه کـه اشاره خواهد شد، از چنین مقاصدی آگاهی نداشت. دادائیستها به ارزش فروش آثارشان اهمیت بیسار کمی میدادند و بیشتر بر ارزش استفاده از آن تامل داشتند. (بنیامین، 1380، 163). به طور مشخص نمیتوانیم یک ویژگی خاص برای دادا در نظر بگیریم؛ زیرا آثـار فردی زیادی در این جریان هنری ظهور یافتند. جنبشهای هنری پیش از آن علیرغم نفی برخی از جوانب هنر پیش از خود، همگی تلاش داشتند تا اثری موزهای خلق کنند، درحالیکه دادائیسم برخلاف تمامی تناقضات درونیاش، حقیقتا قصد نـداشت تـا اثری ماندگار خلق کند. (رحیمی، 1388، 108) دادا، جنبشی اعتراضی بود که در زوریخ توسط چند شاعر و نقاش در سال 1916 آغاز شـد. این مکتب که زائیده نومیدی و اضطراب و هرجومرج ناشی از جنگ بود، به ثبات و دوام هیچ امری اعتقاد نداشت و علیه تمامی مکاتب و سبکهای ادبی و هنری گذشته شورید. به این ترتیب، جریان فلسفی استهزاآمیزی بود کـه بـرای اعتراض به وضع زندگی دوره جنگ و پس از آن و خلاصه برای مقابله با گردانندگان پرمدعای ادبیات به وجود آمده بود.
One of the most important goals of art is always to create desires that may be fulfilled in the future. The history
of all art forms represents critical periods in which an art form seeks effects that can only be achieved by
transforming a technical standard. The artistic imbalances and ambiguities that appear, especially in the same
periods of decline and afterwards, in fact arise from the core of its richest historical energies. In recent years,
such violence has taken place in Dadaism and its driving force can now be identified; Dadaism sought to create,
in both figurative and verbal terms, the effects that audiences expect today from the film, creating any
fundamentally new vanguard expectations. Dadaism went so far as to sacrifice the salient values of film, which
are so essential to the pursuit of powerful ambitions. Of course, Dadaism, as will be noted, was not aware of
such intentions. The Dadaists paid little attention to the selling value of their works and were more concerned
with the value of using them. (Benjamin, 2001, 163). Clearly we can not consider a specific feature for Dada;
Because many individual works appeared in this artistic movement. The art movements before that, despite the
rejection of some aspects of the art before them, all tried to create a museum work, while Dadaism, despite all its
internal contradictions, did not really intend to create a lasting work. (Rahimi, 1388, 108). Dada was a protest
movement started in Zurich by several poets and painters in 1916. This school, born of despair, anxiety, and
chaos caused by war, did not believe in the stability and permanence of anything, and rebelled against all the
schools and literary and artistic styles of the past. The war, and after that, in short, was created to confront the
ambitious rulers of literature.