چکیده:
این پژوهش با هدف تاثیر تشکیل حلقههای درس پژوهی بر رشد حرفهای معلّمان پایهی ششم ابتدایی شهرستان با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفته است. پژوهشگر به منظور دستیابی به اهداف خود، از جامعه آماریاش که کلیه معلمان پایه ششم شهرستان آمل به تعداد 185 نفر بود بر حسب نمونهگیری هدفمند تعداد 55 نفر از معلمان شهر و روستا که در درس پژوهی شرکت و فعالیت داشتهاند را بهعنوان نمونه انتخاب کرد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از مطالعه عمیق، مبانی نظری و پیشینه تحقیقات و پس از اصلاحات لازم توسط 10 نفر از افراد صاحبنظر 31 گویه درنظرگرفته و روایی آن تایید شد. سپس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پس از اجرای آزمایشی بین 10 نفر از متخصصان، اعتبار آن با ضریب 89/. تایید شد. پس از اجرا و دریافت پرسشنامهها دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. محاسبههای آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین، انحراف معیار، و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف - اسمیرنوف جهت تشخیص نرمال بودن دادهها، آزمون t تک نمونهای، به منظور پی بردن به وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار بین متغیرها اشاره کرد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد: درس پژوهی باعث رشد حرفهای معلمان میشود که شامل مولفههای تاثیر بر فعالیتهای گروهی و مشارکتی، پرورش خلاقیت، غنیسازی فرآیند یاددهی – یادگیری، حس مسئولیتپذیری و میزان یادگیری میباشد که با درس پژوهی رابطه مستقیمی دارد.
The aim of this study was to investigate the effect of forming study circles on the professional development of
sixth grade elementary school teachers in the city by a descriptive survey method. In order to achieve its goals,
the researcher selected from his statistical population of 185 sixth grade teachers in Amol city based on
purposeful sampling of 55 urban and rural teachers who participated and studied in the study. The measurement
tool was a researcher-made questionnaire that after in-depth study, theoretical foundations and research
background and after the necessary corrections, 31 items were considered by 10 experts and its validity was
confirmed. Then, using Cronbach's alpha coefficient, after conducting an experiment between 10 specialists, its
validity with a coefficient of /89. Confirmed. After executing and receiving the questionnaires, the data were
analyzed using descriptive and inferential statistics. Descriptive statistics calculations such as frequency
distribution tables, percentage frequency, mean, standard deviation, and inferential statistics including
Kolmogorov-Smirnov test to determine the normality of data, one-sample t-test to determine the presence or
absence of significant differences between variables . طز The results of the analysis showed that study leads to
professional development of teachers, which includes the components of the impact on group and participatory
activities, fostering creativity, enriching the teaching-learning process, sense of responsibility and the following
level of learning, which is directly related to study. has it.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ماهیت تحقیق حاضر، این تحقیق از لحاظ هدف از نوع توسعه ای است؛ زیرا به دنبال بررسی تأثیر تشکیل حلقههای درس پژوهی بر رشد حرفهای معلّمان میباشد؛ همچنین از لحاظ نحوه جمع آوری و تحلیل دادهها، در مرحله نخست برای طراحی مدل اولیه تحقیق و تعیین مؤلفهها از طریق ادبیات تحقیق و اسناد و تحقیقات موجود بهره برداری استفاده شد و گزارههایی دال بر هدف و فرضیههای تحقیق صورت بندی شدند.
جدول 13: آزمون t تک نمونهای (درس پژوهی – فعّالیت های گروهی و مشارکتی معلّمان) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به دادههای جدول شماره 13 و سطح معناداری آزمون (000/0= α) و کوچکتر بودن آن از (05/0) میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنادار میباشد.
جدول 14: آزمون t تک نمونهای (درس پژوهی – میزان یادگیری معلّمان) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به دادههای جدول شماره 14 و سطح معناداری آزمون (000/0= α) و کوچکتر بودن آن از (05/0) میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنادار میباشد.
جدول 15: آزمون t تک نمونهای (درس پژوهی – غنیسازی فرآیند یاددهی – یادگیری معلّمان) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به دادههای جدول شماره 15 و سطح معناداری آزمون (000/0= α) و کوچکتر بودن آن از (05/0) میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنادار میباشد.
Hong, Jon-Chao & Jeou-Shyan Horng& Chan-Li Lin& Lih-Juan ChanLin (2008) Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan, International Journal of Educational Development,Vol. 28, Issue 1 31.