چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامهریزی عصبی-کلامی بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران صورت گرفت. این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع 8 منطقه 6 تهران بود که نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانش آموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش تقسیمبندی شدند. از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و نیز پروتکل 12 مرحلهای برنامهریزی عصبی-کلامی استفاده شد. درنهایت دادههای جمعآوریشده در نرمافزار spss تحت آزمونهای تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامهریزی عصبی-کلامی باعث بهبود نمرات انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون شد.
This study aimed to investigate the effectiveness of Neuro-linguistic programming on emotional regulation and
Academic performance of high school students in Tehran. This study was a semi-experimental one with pretestposttest
design. The statistical population of the study was students of 8 district in Tehran. The sample was 30
students. They were randomly divided into two groups of control and experimental group (n = 15). The
Hermann's achievement motivation questionnaire and Pham & Taylor (1999) Academic Performancewere used
as well as the 12-step linguistic-verbal programming protocol. Finally, the data collected in the SPSS software
were analyzed by Manova analysis. The results data analysis showed that linguistic-verbal programming
improved the achievement motivation and Academic performance in the experimental group in the post-test
phase.
خلاصه ماشینی:
لذا در این پژوهش پژوهشگر قصد دارد به این سئوال پژوهشی پاسخ دهد که آیا برنامهریزی عصبی کلامی بر انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول تاثیر دا > روش پ > پژوهش جاری از نظر هدف در گروه پژوهش های نیمه تجربی قرار می گیرد و از نظر ماهیت، پژوهش در دسته پژوهشهای توصیفی قرار دارد.
نظر به اینکه پژوهش جاری از آن دسته از ابزارهای گردآوری داده که هدف آنها توصیف شرایط یا پدیده مورد بررسی است بهره گرفته است این پژوهش از نوع پژوهشات توصیفی می باشد و از آنجا که جمع آوری دادهها در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه ای و مداخله بر اساس پروتکل های موجود برنامه های عصبی کلامی پشتیبانی میشود میتوان آن را در گروه پژوهش های میدانی قرار داد.
مهمترين يافتههاي مطالعه حاضر نشان داد كه: برنامهریزی عصبی-کلامی بر افزایش انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه 8 موثر است.
همچنین این نتیجه تحقیق با نتایج به دست آمده حاصل از تحقیق (غیاثی، طباطبایی و نصری، 1395) همسو بود که نشان داد آموزش مثبت اندیشی ناشی از برنامهریزی عصبی-کلامی بر عملکرد تحصیلی مؤثر است.
به طور خلاصه، یافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که روش های برنامهریزی عصبی-کلامی موجب بهبود انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در میان دانش آموزان می شود.
American Educational Research Journal, 29, 663-676 The Effectiveness of Neural-Verbal Programming on Academic Motivation and Achievement Performance in High School Students Elham Mahabadi Pour MS.
C in General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran Abstract This study aimed to investigate the effectiveness of Neuro-linguistic programming on emotional regulation and Academic performance of high school students in Tehran.