چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش خودکنترلی در کاهش رفتارهای خود آسیبرسان در بین دانش آموزان دختر سنین 15 تا 18 سال است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر سنین 15 تا 18 سال شهر تهران میباشد. نمونه این پژوهش 45 نفر از دانشآموزانی بود که به روش تصادفی انتخاب شدند و به سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل سیاهه خود گزارشی خود-آسیبرسانی کلونسکی و گلن (2009) بود. گروه آزمایش تحت تاثیر برنامه آموزشی مهارت خودکنترلی قاسمی (1385) که شامل 10 جلسه 90 تا 120 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از نرم افزار spss و تحلیل مانکوا و انوا استفاده شد. نتایج تحلیل مانکوا نشان میدهد که آموزش خودکنترلی در مقایسه با گروه کنترل بر میزان کاهش رفتارهای خود آسیبرسان موثر بود. با توجـه به نتایج پژوهش آموزش خودکنترلی میتواند در کاهش رفتـار خود آسیبرسان نوجوانـان موثر باشد.
The aim of this study was to investigate the effect of self-control training on reducing self-harming behaviors
among female students aged 15 to 18 years. The research method is semi-experimental with pre-test-post-test
design and follow-up with the control group. The statistical population of this study includes all female students
aged 15 to 18 years in Tehran. The study sample consisted of 45 students who were randomly selected and
divided into three groups of 15 people (two experimental groups and one control group). The research
instruments included the self-report blacklist of Klonsky and Glenn (2009). The first experimental group was
influenced by Davison and Goldfried's problem-solving group training program, which included by Ghasemi's
self-control training program (2006), which included 10 sessions of 90 to 120 minutes. They did not receive.
SPSS software and Manqua and Types analysis were used to analyze the data. The results of Mankova's analysis
show that self-control training were effective in reducing the rate of self-harming behaviors compared to the
control group (p <0.05). According to the research results, self-control training can be effective in reducing the
self-harming behavior of adolescents.
خلاصه ماشینی:
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی در کاهش رفتارهای خود آسیبرسان در بین دانش آموزان دختر سنین 15 تا 18 سال است.
ازجمله فواید خودکنترلی را، کنترل سطوح برانگیختگی برای به حداکثر رساندن عملکرد، داشتن پشتکار بهرغم دلسردی و وسوسه، جلوگیری از واکنش مخرب در برابر تحریک و عملکرد صحیح بهرغم فشارهای موجود عنوان کردهاند (افخمی اردکانی، 13 > خود جرحی یا خودزنی در نوجوانان به رفتارهای خود آسیبرسان عمدی اشاره دارد که فاقد هرگونه انگیزه یا قصد درونی از پیش تعیین شده است و هزینههای جانی و مالی بسیاری در حوزه سلامت برای جوامع بشری به همراه 9 r"/>Kapur"/> و همکاران، 2013) بر اساس برخی پژوهشها سالانه حدود 22 هزار نوجوان در انگلستان و ولز به دلیل خودجرحی به بیمارستانها منتقل میش 10 n"/>awton"/> و همکاران، 2000) اگرچه برخی پژوهشگران معتقد هستند که این برآوردها به دلیل ماهیت پنهان این رفتار و برخی محافظهکاریهای اجتماعی از واقعیت به دور است و احتمالاً آمار واقعی خودجرحی بهمراتب بیشتر از این 11 n"/>awton"/> و همکارا 12 e"/>Madge"/> و همکاران، 20 > از آنجاییکه خودجرحی بدون خودکشی رفتاری پرهزینه و شدید است، بنابراین بهاحتمال بیشتر از جانب اطرافیان جدی گرفته میشود و به آن توجه میشود و به دلیل تأثیر اجتماعی که در محیط بین فردی میگذارد ممکن است بهویژه در محیطهایی که راه دیگری برای شنیده شدن حرفها یا خواستهها نیست برای تأثیرگذار شدن روی دیگران استفاده شود.
Study of the Effect of self-Control Training (PST) on Reducing Self-Harming Behaviors Among Female Students Aged 15 to 18 Years Mahdieh Sadat Samet Master of Clinical Psychology, Payame Noor University, South Tehran, Iran.