چکیده:
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمانها برای پاسخی سریع و مناسب به تحولات روز افزون در فضای کسب و کار، ایجاد سازمانهای جدید با ساختاری متفاوت است، برای این منظور نظام صنفی ورزش جمهوری اسلامی ایران طراحی شد. این پژوهش مبتنی بر مطالعهای توصیفی، اکتشافی و با رویکردی توسعهای، کاربردی انجام شده است که جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد کیفی و مبتنی بر الگوریتم ترکیبی روش شناسی سیستمهای نرم و نگاشت شناختی و در بخش کمی از تحلیل عاملی استفاده شد، به این طریق که با مطالعه ی پیشینه موضوع و مصاحبههای عمیق با خبرگان، ابعاد و مولفههای مورد نیاز برای طراحی نظام مشخص شد. نمونه بخش کیفی این تحقیق با کاربست روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب و به منظور اعتباریابی نظام دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی، مولفهها تایید شد. براساس یافتههای پژوهش نظام صنفی در پنج بعد (ساختاری، محتوایی، زمینهای، معنایی، موقعیت استراتژیک) تدوین شد. نتایج نشان داد که طراحی و ایجاد ساختار جدید در ورزش کشور یک شبه تحقق پیدا نمیکند، برای پذیرفته شدن آن از طرف افراد و سازمانها نیاز به زمان میباشد. همچنین مدل به دست آمده نیازمند نقد و نظر خبرگان مدیریت و به طور خاص مدیریت ورزشی میباشد و مسلما این نقدها میتواند منجر به طراحی الگوی جامع و بینقص تر از آنچه ارائه شده است گردد.
Creating new organizations with different structures is considered as a suitable mechanism applied by
organizations in order to establish a fast and proper response to evolutions of businesses; therefore, Islamic
Republic of Iran’s sport guild system is designed.
Current investigation is an exploratory and descriptive study with a developmental approach, which applies a
qualitative approach based on psychological hybrid algorithm of soft systems, and cognitive mapping. Also,
factor analysis was applied in the quantitative section through identifying various dimensions and factors
required for guild system’s designation by investigating related backgrounds and performing in-depth interviews
with experts. Samples of the qualitative section were selected by applying a purposive-judgmental sampling
method; however, they were collected by using a questionnaire provided by the researcher in order to validate
required data system. Then, factors were confirmed by applying the factor analysis method.According to results
of this study, guild system’s were provided based on Five main dimensions (structural, content, Semantic,
contextual , Strategic Position. Results showed that designing and creating a new structure of country’s sport
guild system can not be carried out during a short time; however, it takes a long time in order to be accepted by
various individuals and organizations. Also, obtained model needs to be criticized and investigated by expert
managers and particularly, it requires a proper sport management. It should be noted that these criticisms can
lead to the designation of a comprehensive model, which is better than the previous one.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق حاضر به منظور طراحی نظام صنفی ورزش جمهوری اسلامی ایران در زمینه مولفه ها و عوامل اثرگذار از روش کیفی نگاشت شناختی و ترکیب آن با سیستم های نرم استفاده شده است، که جهت دستیابی به داده ها و همچنین دستیابی به اطلاعاتی که برای رسم مدل مورد نیاز بود، پس از بررسی پژوهش های انتشاریافته در مجله های معتبر دنیا از راه جلسه های هدایت و تسهیل شده و مصاحبه عمیق نظر خبرگان و متخصصان جمع آوری شد.
همچنین برای بیان موقعیت توسط کنشگران و تصمیم گیرندگان جهت شناخت و درک بهتر وضعیت از سه دسته تجزیه و تحلیل استفاده می گردد:1- تحلیل خود مداخله: در تحلیل خود مداخله به شناسایی سه نقش کلیدی می پردازد (الف: افراد یا گروهی از افراد که باعث شکل گیری مداخله می شوند مانند کارفرمایان ب: افراد مجری بررسی های موضوعی ج: صاحب یا صاحبان موضوع که تحت تاثیر ذینفع بهبود آن موضوع هستند و موقعیت افراد درگیر موقعیت تبیین می شود،2- تحلیل اجتماعی: به واقعیت اجتماعی مسئله پرداخته می شود در هر موقعیت چه نقش اجتماعی مهم هستند، از نقش آفرینان چه رفتارهای هنجاری انتظار می رود و بر اساس چه ارزش هایی خوب یا بد بودن عملکرد نقش ارزیابی می شود چرا که بیشتر فعالیت های انسانی منطقی نیست و رشته در هنجارهای فرهنگی و احساسات دارد، پس اگر یک شیوه اقدام برای بهبود موقعیت تحت بررسی داشته تنها مطلوب بودن تغییرات کافی نیست بلکه باید از نظرفرهنگی امکان پذیر باشد و باید فرهنگ آن را در سطحی فراتر از جهان بینی افراد درک کرد SSM بدین منظور از یک مدل خاص استفاده می کند که این مدل دارای سه عنصر نقش ها، هنجارها، ارزش ها می باشند که عناصری پویا هستند (عربشاهی، 1398 ).